A január 1-jével életbe lépett termékdíj szerint a söröknél 65 százalékos visszaválthatósági árat kell felmutatniuk a hazai kereskedőknek, amelyet a forgalom alapján számítanak ki. A magyarországi vásárlói szokások miatt ugyanakkor a sörforgalomban az eladásból mindössze 20-25 százalékkal részesednek az újratölthető palackok - mondta Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
A főtitkár szerint alig akad Magyarországon olyan kiskereskedő, aki képes lenne tartani a 65 százalékos arányt, a különbözetért viszont meg kell fizetni a termékdíjat. Ezt az összeget a kereskedelmi láncok várhatóan nem nyelik le, inkább emelik áraikat.
Kiss Elemér, a Magyar Sörszövetség elnöke szerint az emelés nemcsak az import sörökre, hanem a hazai gyártású termékekre is hatással lehet és az áremelés nem a fogyasztás csökkenését, hanem a fogyasztási szokások átalakulását eredményezi majd. Ez pedig kedvező hatással a magyarországi gyártású termékekre. Vámos György szerint az alacsony árú importsörök ugyanakkor annyira olcsók voltak, hogy árelőnyük az emelés után is megmarad.
Drágulás várható a nem márkás háztartási eszközök piacán is. Az áruházláncoktól származó információk szerint ezeknél a termékeknél a termékdíj teljes összegét a vevőkre terhelik, így egyes termékek ára akár 20 százalékkal is emelkedhet.
A márkás termékeket gyártó cégek tavaly érdekvédelmi szervezetet és egy visszagyűjtést, újrahasznosítást koordináló céget hoztak létre. A szervezetbe való belépéssel termékdíj-mentessé válhat a vállalkozás, a visszagyűjtési költséget viszont nem kerülheti ki. A szervezethez tartozó cégek termékeinek ára így elviselhető mértékben nő, a nagy háztartási gépek 1200 forinttal, a kicsik 800 forinttal, a mikrohullámú sütők 400 forinttal, a porszívók 200 forinttal kerülnek majd többe.
[LHP.HU]
2005.01.25. 11:45