Az emissziós kereskedelem révén a számítások szerint 0-9 euró közötti összeggel drágulnának a repülőjegyek. Stavros Dimas környezeti ügyekben illetékes EU-biztos a brit uniós elnökség ideje alatt szeretné az elképzeléshez megnyerni a légitársaságok támogatását és erre megvan az esély, ugyanis a cégek is hajlanak arra, hogy a kerozinra kivetett adók, vagy a repülőjegy árának megadóztatása helyett részt vegyenek a károsanyag-kibocsátásának emissziós kereskedelmében. A bizottság szerint a légitársaságokat reálisan majd csak 2008-ban lehetne bevonni a rendszerbe azután, hogy túljutottak a legnehezebb kérdésen, azon, hogy miként állapítsák meg a kibocsátási kvóták felső határait.
A jelenlegi tervek szerint az emissziós kereskedelembe az uniós repülőterekről induló járatok gépeit vonnák be, ami azt jelentené, hogy a kibocsátási jogok kereskedelmében első ízben vennének részt a fejlődő országok. Amennyiben csak az uniós légitársaságokra vonatkozna az emissziós jogok kereskedelme, az versenyhátrányba hozna az európai cégeket, emellett kisebb károsanyag-kibocsátási eredményeket lehetne elérni.
origo
2005.07.26. 09:54