
A BKV-sofőrök munkabeszüntetése a fővárosiak négyötödét akadályozza napi teendőinek elvégzésében, a sztrájkot mégis sokan elfogadhatónak tartották, és a kialakult helyzet miatt a legtöbben a BKV vezetését, illetve a politikusokat hibáztatják.
A sztrájk miatt ugyanakkor a legtöbben (48 százalék) a tömegközlekedési cég vezetőségét tartják elsősorban felelősnek, további 39 százalék pedig a vezető politikusokat (nagyjából fele-fele arányban a főváros vezetését, illetve a kormányt). A sztrájkoló BKV-dolgozókat mindössze 11 százalék (igaz, ezen belül az MSZP-szavazók 24 százaléka) hibáztatja.
A fővárosiak szemében egyértelműen a BKV-sztrájk volt az elmúlt hetek legfontosabb közéleti, politikai eseménye: a megkérdezettek 76 százaléka említette, több mint két és félszer annyian, mint a további vezető híreket (H1N1-járvány, BKV-s botrányok, benzinár emelkedése). Csaknem minden válaszadó tudta, hogy a sztrájk a buszközlekedést érinti, és a villamosokat is ötből négyen említették, míg a HÉV-ről és a metróról 19, illetve 12 százalék tudta úgy, hogy érintett a sztrájkban.
A sztrájk a megkérdezettek négyötödét akadályozta napi teendőinek elvégzésében (közülük minden másodikat jelentős mértékben), emellett a döntő többség úgy gondolja, hogy a város életében is jelentős fennakadást okozott. (Egyébként a megkérdezettek 55 százaléka több százezerre, 22 százalék pedig több millióra becsülte a munkabeszüntetés miatt hátrányosan érintettek számát.) Ez érthető is, hiszen egy átlagos napon a megkérdezettek 72 százaléka használ valamilyen tömegközlekedési járművet. Ezen belül busszal 48, villamossal 36 százalék szokott utazni, ám az arányuk most, a munkabeszüntetés idejére 16-17 százalékra csökkent. Ezzel szemben számottevően nőtt az autósok és a gyalog közlekedők aránya (az előbbieké 25-ről 34 százalékra, az utóbbiaké 8-ról 27 százalékra), minden tizedik válaszadó pedig a sztrájk idejére inkább otthon marad.
A busz- és villamosvezetők sztrájkja persze a legtöbbek számára nem csak a közlekedés módját, hanem időtartamát is megváltoztatta: most a munkába vagy iskolába járóknak kevesebb mint háromtizede tud fél órán belül beérni, míg „békeidőben” ez az arány 62 százalék. A munkába járás átlagos időtartama bő félóráról 50 percre nőtt. Összességében a munkába vagy iskolába járók háromnegyede esetében nőtt az odautazásra fordított idő (átlagosan 24 perccel), és csak 18 százaléknál nem változott.
A sztrájk okairól viszont kevésbé egyértelmű a lakosság tájékozottsága: bár a megkérdezettek kétharmada említette a béren kívüli juttatások problémáját, 46 százalék úgy tudja, a sofőrök béremelésért harcolnak, míg a mindennapi munkavégzés szabályozását 17 százalék említette, egyéb okokat (köztük a járműpark rossz állapotát) összesen 3 százalék említett. A béren kívüli juttatások mértéke miatt tartott munkabeszüntetés ezzel együtt is jócskán megosztja a közvéleményt: szinte ugyanannyian tartják elfogadhatatlannak, mint ahányan el tudják fogadni (50, illetve 46 százalék). Ezzel ellentétben a vasutasok szolidaritásból tartott sztrájkját már jóval kevesebben tolerálják: ezt a lépést csak minden harmadik válaszadó helyeselte.
Érdekes módon a BKV-sztrájk megítélésében nincs kimutatható különbség aszerint, hogy a válaszadó szokta-e használni a tömegközlekedést, vagy nem. A véleményeket inkább a pártpreferencia befolyásolja: a Fidesz- és Jobbik-szavazók többsége (61, illetve 55 százaléka) elfogadhatónak tartja a sofőrök munkabeszüntetését.
Akik elfogadhatónak tartják a BKV-sztrájkot, azok ebben viszonylag következetesek is: bár az összes válaszadó 59 százaléka szerint a BKV dolgozóinak tudomásul kellene venniük a mostani nehezebb helyzetet, a sztrájkot elfogadhatónak tartók négyötöde szerint a dolgozóknak harcolniuk kell azért, hogy a béren kívüli juttatásaik ne legyenek alacsonyabbak, mint az elmúlt évben.
hirado
2010.01.18. 11:35