> Bukásra ítélve - Négy diáklány mérgezte meg magát a félévi bizonyítvány miatt
Négy tanulót szállítottak pénteken gyógyszermérgezéssel Nyíregyházára, a Jósa András megyei kórházba egy újfehértói középiskolából; a diákok csoportos öngyilkosságot kíséreltek meg.
A 16 éves lányok azért vettek be az iskolában különböző otthonról hozott kapszulákat, mert bukásra álltak. A diákokon gyomormosást hajtottak végre, állapotuk stabil. A csoportos öngyilkossági kísérlet körülményeit a rendőrség vizsgálja.
Veszélyes serdülőkor
Serdülőkorban általában gyakoribbak a komoly öngyilkossági kísérletek, mint a gyermekkorban.
A kamaszok érzékenyek az elutasításra, úgy érzik, hogy mások örökké csak a hibát keresik bennük, vagy nem törődnek velük. Gyakori az iskolai teljesítmény romlása és az osztályismétlés, ami különösen akkor feltűnő, ha a gyermek korábban jól teljesített.
Dr. Gyarmathy Éva neveléslélektani szakpszichológus:
- Miért akar véget vetni az életének egy gyerek, ha rossz bizonyítvány várható?
A legtöbb öngyilkos nem meghalni akar, hanem más életet, mert ezt az életet nem akarja. Az öngyilkossági kísérlet legtöbbször a környezetnek szóló segélykiáltás. Akkor következik be, amikor elér egy szintet az elkeseredés, a tehetetlenség. Afféle "utolsó csepp a pohárban", amikor kisebb horderejű történések is kiválthatják a súlyos krízist. A rossz bizonyítvány pedig gyakran elég nagy csepp.
- Kik felelősek ezért? Van-e egyáltalán hibás?
Az öngyilkosságok és öngyilkossági kísérletek hátterében többféle környezeti hatás húzódik meg. A családi problémák, bántalmazás, a szülők depressziója, negatív életesemények mind növelik a kockázatot. Nagyon erős a modellhatás is. Például sztárok, vagy egyéb médiában megjelenő minta nagy hatással lehet. Ugyanígy egy-egy elkövetett öngyilkosság a környezetben tovább növeli a veszélyt. A kortársak igen erősen hatnak egymásra. Nagyon gyakori, hogy egy-egy öngyilkosságot vagy öngyilkossági kísérletet továbbiak követnek. Mint jelen esetben is, előfordul a társas öngyilkosság vagy kísérlet.
- Mekkora lelki terhet ró a fiatalokra az iskolai teljesítmény?
Nagyon különböző, hogy kire milyen szintű nyomást jelent az iskolai teljesítménykényszer. Manapság szinte megtanulhatatlan mennyiségű a tananyag. Gyorsan kell a tanároknak leadni a tanulnivalót, mert nem fér bele az évbe az anyag. Középiskolában egyre nő a tét, mert úgy hiszik, már a továbbtanulást, a jövőt is megkérdőjelezi egy rossz bizonyítvány. A diákok valóban tehetetlenek. Vannak, akik azzal reagálnak, hogy nem tanulnak, messze képességeik alatt teljesítenek, vannak, akik mindent megpróbálnak, és agyonterhelik magukat. A tanároknak igen nehéz feladat, hogy egyszerre tegyék "versenyképessé" diákjaikat, és közben vigyázzanak rájuk, hogy képességeiknek megfelelő teljesítményt várjanak el tőlük.
- Hogyan lehetne elejét venni ezeknek a tragédiáknak?
A megelőzésben nagy szerepe lehet a mentálhigiénének. A média, az internet, és elsősorban képzett pedagógusok, akik felismerik a krízishelyzetet, és vannak eszközeik ezek kezelésére, nagyon sokat tudnának tenni. A megelőzés azzal kell, hogy kezdődjön, hogy már egész kicsi korban tanulják meg a gyerekek, hogy mindig van megoldás, minden helyzetre, csak meg kell találni! A lehetőségek áttekintésére, rugalmas, változtatásra képes gondolkodásra kell tanítani már az óvodában is. Sajnos a családokban kevés segítséget kapnak a gyerekek, hiszen gyakran maguk a szülők is sérülékenyek, különböző pszichés problémákkal küzdenek, túlterheltek, és nem képesek segíteni a gyerekeiknek, sőt sokszor továbbadják saját bajukat.
- Miként regál a gyerek környezete az öngyilkossági kísérletre? Egyáltalán megváltozik-e a szülők, tanárok, diákok, ismerősök hozzáállása, vagy minden visszaáll az eredeti kerékvágásba?
Az öngyilkosság, még a kísérlet is igen nagy megrázkódtatás a környezetnek. A társaskra nagy veszélyt jelent, mert ahogy említettem, a minta nagy erővel hat. A tanárok és szülők számára súlyos lelki teher lehet. Különösen, ha maguk se tudnak konstruktívan, rugalmasan reagálni helyzetekre, könnyen tovább romolhat a helyzet. Az öngyilkossági kísérletet elkövetett lányok környezetében lévő fiatalok, szülők, tanárok krízishelyzetben vannak. Jó lenne, ha segítséget kérnének. Sajnos nálunk még nem elég fejlett a pszichológiai kultúra, hogy ha előbb nem, hát legalább súlyos lelki megpróbáltatás esetén szakemberhez forduljanak az emberek. Gyengeségnek tekintik, pedig nem az, erő inkább ahhoz kell, hogy felvállaljuk tehetetlenségünket.
A megoldást most elsősorban az iskolai mentálhigiéne fejlesztésében látom. Ha minden pedagógus megfelelő szintű mentálhigiénés ismeretekkel rendelkezne, sokat tudna segíteni diákjainak és még azok szüleinek is. Ezzel nem plusz terhet rónánk a tanárokra, mert egyrészt ők maguk is könnyebben tudnának terheikkel megküzdeni, másrészt a tanítás is messze könnyebb lenne, ha a diákok jobb pszichés állapotban tanulhatnának.
[LHP.HU]
2005.01.23. 02:15