
A hidegebb évszakok beálltával az útfelület is lehűl. A hideg aszfalton, és pláne a havas, jeges, csúszós útfelületen szükséges - az őszi, téli és tavaszi időszakban - téli gumiabroncsot használni. Magyarországon ma még nem kötelező, de Európa néhány országában már létezik szabályozás a járművek téli abroncsainak - időszakos jellegű - kötelezővé tételéről.
Hidegben a nyári gumi megkeményedik, szerkezete rideggé válik, nem tapad. Még száraz felületen is jobban csúszik, jelentősen megnő az autónk fékútja, magasabbá válik - kanyarban - egy kisodródás, vagy farolás kockázata.
A nyári "lábbelikkel" ellentétben a téli abroncsok anyaga - elsősorban a futófelülete - nagyobb mennyiségben tartalmaz ún. szilika anyagot, más a benne található korom mennyisége, és speciális mintázata van. Ezek így együtt biztosítják a jobb tapadást. Az adalékanyagoknak köszönhetően a gumi nagy hidegben is megőrzi rugalmasságát, ez által nagyobb tapadást biztosít. Ezért fontos, hogy amennyiben a nappali átlaghőmérséklet 10 C fok, de ha úgy tetszik a közismertebb 7 C fok alá csökken, váltsunk téli abroncsra.
A gumi gördülés közben a használata során melegszik. Meleg időben a felhevült útfelülettől tovább melegedik. Nyáron pl. a fekete aszfalt hőmérséklete akár a 85 C fokot is elérheti, s ezt a gumi is átveszi, és nagyon jól tapad. Télen és hidegben a téli gumi is melegszik, de csak kis mértékben. A téli üzemi hőfokot éri el. Tapadása a már fent említettek miatt van.
Hideg és téli autózásnál a jó tapadás és a jó fékhatás mellett az egyenes- és oldalirányú úttartás biztosítása is fontos. A legtöbb téli gumi esetében a futófelület lamellázott. Egy átlagos méretű futófelületen több mint 1600 pici bevágás (lamella) biztosítja a tapadást.
Ezek a lamellák a kerék gördülése során szétnyílnak, és hozzátapadnak még a teljesen sima (jeges) útfelülethez is. A mélyebb és szélesebb mintaárkok tovább javítják a kapaszkodóképességet és eltüntetik a szennyeződéseket - víz, hó, latyak, olvadék, sár, stb. -, a futófelület alól.
Ezek miatt nyári gumit télen használni ön- és közveszélyes, de a téli gumi nyáron is használható. Van előnye és van hátránya. Pozitívumként említhetjük, hogy megspóroljuk a nyári abroncs árát, ugyanakkor a melegben a lágy téli abroncs fokozottan kopik, zajosabb és magasabb lesz autónk fogyasztása is. Futásteljesítmény függvényében akár egy nyáron is le lehet járni egy új téli gumit, és akkor télire vehetünk újat. Alacsonyabb éves megtett kilométerszám mellett (10000 km) talán megéri, de számolnunk kell azzal, hogy amit -20C fokra találtak ki, az ott dolgozik a legjobban, nem pedig forró aszfalton.
A gumigyártók is állandóan fejlesztik termékeiket, és próbálnak megfelelni az egymásnak olykor ellentmondó követelményeknek. Amelyik abroncs tapad, az kopik, amelyik kopik, az tapad. A tapadósabb, kopósabb gumi jobban fogja az autót, és általában zajosabb is. Ha keményebb keveréket használnak és más fajta mintázatot, csökken a zajszint és tartósabb lesz az abroncs. Valamit valamiért...
Nem szabad figyelmen kívül hagynunk azt a tényt, hogy a gumik anyagukból adódóan öregedésre hajlamosak, akár használjuk őket, akár nem. Ez téli abroncsok esetén fokozottan érvényes, hiszen ha az idő múlásával elveszíti lágyságát, épp a fentebb említett tapadási mechanizmusok fognak sérülni. Éppen ezért téli kerekek esetében az átlagéletkor három év. Egyes típusok (akár olcsók és drágák is egyaránt) rövidebb idő alatt megkeményednek, mások valamivel tovább használhatók.
Cserélni kell a gumit, ha kopott, öreg, töredezett, szálszakadásos (hullámos oldalfal), vagy tapadóképessége érezhetően rosszabb lett, megnőtt a féktávolság. Ilyenkor újat kell venni.
Azonban a biztonságnak ára van! Soha ne vegyünk használt gumit, futózottat, „gagyi gumit". Márkás gumit, jó teszteredményeket elért abroncsot kell megvenni, lehetőleg négy darabot!
Akik csak két gumit tudnak - anyagi lehetőségeik függvényében - megvenni, akkor azokat a hátsó tengelyre kell szerelni. Tévhit, hogy a meghajtottra kell! Ha elől gyengébb teljesítményű, de még használható (a műszaki paramétereknek még megfelelő) gumi van, akkor az elindulás és a fékezés nagyobb odafigyelést, taktikázást igényel (kipörgési hajlam, hosszabb fékút). A két új gumi hátulra kerüljön, mert ilyen esetben az oldalirányú kitörést, a túlkormányozottságot, sodródást, kúszást jobban kivédi. Ha elől van az új, akkor jobb a fékhatás, jobb a kapaszkodóképesség, de az autó hátulja könnyen instabillá válhat, csúszik, farol.
És hogy milyen gumit vásároljunk? A gumigyártók és forgalmazók választéka igen gazdag. Az autós szaklapok teszteredményei, a gumisok ajánlásai, az egyéni tapasztalatok, az anyagi lehetőségek befolyásolhatják döntésünket. Ajánlott a külföldi független szervezetek (pl.: ADAC) által végzett teszteket is áttanulmányozni. Akkor korrekt egy tájékoztató, ha közlik a vizsgált gumi méreteit, milyen autón tesztelték, milyen terheléssel, milyen légnyomással, milyen útviszonyok között, hány km-t futottak stb.
A biztonságnak ára van! Érdemes a jobb teszteredménnyel bíró gumit megvenni. Ha már egyszer vásároltunk egy szép új autót (pláne ha drágább), nem érdemes az abroncsokon spórolni. Ne feledjük, hogy a sokmilliós autó és a talaj között az egyetlen kapcsolódási pont a gumi lesz. Nem szabad lebecsülnünk ennek az alkatrésznek a szerepét! Minden autó csak annyira lesz jó, amennyire az abroncsa lehetővé teszi.
hirado
2009.12.21. 12:06