HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Mínusz nyolc, hőségben

t: 162

Mínusz nyolc, hőségben

Nagyjából ennyi, a tartalékok elfogytak, a következő években sem lehet többel számolni. Általában így értékelik a forgalmazók a magyar autópiacot, amelynek első féléves teljesítménye még a legpesszimistább várakozásokat is alulmúlta: 2005-ben 94,3 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba, ez 8 százalékkal kevesebb, mint tavaly, amikor 102 ezer kocsi kelt el. Ennél is nagyobb mértékű, mintegy 23 százalékos a visszaesés a kis-haszonjárműveknél: az idei első fél évben 8220 kiskategóriájú teherszállító járművet helyeztek forgalomba Magyarországon.

A személyautóknál továbbra is a Suzuki vezet itthon: az esztergomi modellekből 20 528 kelt el az első fél évben, ez 15 százalékkal több mint tavaly. A modellek listáján a 8759 darabos Ignis az első, az idén bemutatott Swiftből 7903-at értékesítettek. A márkák listáján a 10,5 ezer autós Opel után a nyolcezer darabos Skoda következik, megelőzve a Fordot (7507 db), a Volkswagent (6510 db) és a 6358 darabos Renault-t. Több mint kétszeresére növelte eladásait a Kia.

A június volt az egyetlen hónap, amikor az idén sikerült túlszárnyalni a tavalyi újautó-eladásokat, ám féléves szinten még így is nyolc százalékkal szűkült a magyar piac. A nyár intenzív akcióinak és a kereskedők ajándékozási lázának köszönhetően 2005 júniusában húszezernél több új személyautó kelt el, ezzel az idei legjobb hónap volt. Az már kérdés, hogy mit hoz az igazán holtszezonnak számító július és augusztus, amikor inkább utaznak, mint autót vesznek az emberek.

Az újkori magyar autópiac másfél évtizede alatt hatszorosára nőtt az új személyautók forgalma, és egy évet, az 1995-öst leszámítva folyamatosan fejlődött. Az már biztos, hogy az idén nem dől meg a 2003-as rekord, amely pontosan 208 441 személyautót jelentett. A kereskedők közül sokan a magasabb tételeket tartalmazó regisztrációs adót okolják, ám az importőrök többsége egyetért abban, hogy tartósan, éves szinten legfeljebb 180 ezer új személyautó és 18 ezer kishaszonjármű eladásával lehet számolni. Ezt igazolják a JATO első féléves magyarországi forgalomba helyezési adatai is. A JATO Dynamics Ltd. angliai székhelyű autóipari piackutató cég a világ 42 országában szolgáltat naprakész autóipari piaci információkat. A Magyarországon kapható 44 személygépkocsi és kishaszongépjármű márka 5740 (4428 személyautó és 1312 kis-haszonjármű) változatáról rendelkezik naponta frissülő ár-, felszereltségi és értékesítési adatokkal.

A piac telített, az üzletkötések 90 százaléka régi kocsi beszámításával történik, ennek köszönhetően ugrásszerűen megnőtt a használt kocsik kínálata, amelyet a törlesztésképtelenné vált ügyfelektől visszavett kocsik is folyamatosan gyarapítanak. A bankok és az autóforgalmazók nem adnak ki pontos adatokat, de az már biztos, hogy tavaly és idén összesen ötvenezer ilyen kocsi növelte a használtkocsi-kínálatot.

A piac pangása miatt inkább csökkenek az autóárak, ennek köszönhetően az árfolyamváltozás hatásait sem érezni az autópiacon. Az erős verseny és a telített piac miatt nehéz lenne érvényesíteni az árfolyamváltozásokat, mert amúgy is erős a harc a vevőkért, különösen a meghirdetett nyári kampányok alatt nem lenne bölcs dolog emelni az árakat, hiszen már elkezdődött a leggyengébb szezon. A nyári akciók idején több modell ára csökkent, miközben a forgalom alig nőtt, és a kereskedők tapasztalatai szerint a kampányok után ismét kihalnak a szalonok.

Túlvállalt ügyfelek, visszavett autók


Nem kedvez az autópiacnak a 2005. január elsején megemelt regisztrációs adó, és a központi támogatások is inkább lakásvásárlásra ösztönöznek, az árfolyamcsökkenés miatti drágulás pedig nemcsak a lehetséges új vevők számát szűkítette, hanem azokét is akik korábban vettek hitelre autót. A túlvállalt ügyfelektől tavalyhoz hasonlóan már idén is 25 ezer autót vettek vissza a bankok.

hirstart

2005.07.06. 10:16

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek