
A tűzoltóság szerint másfajta emelők kellenek az új metrókocsik megemeléséhez, vagy az azokon elhelyezett úgynevezett emelési pontokon kell változtatni - ez derült ki a hétfő éjjeli mentési gyakorlaton, a Blaha Lujza téri állomáson. A szerelvények megemelésére általában akkor van szükség, ha baleset történik a metróalagútban. Új eszközöket viszont sem beszerezni, sem elhelyezni nem tud itt a tűzoltóság. Ez a BKV vagy az Alstom feladata lesz, ha ezen megoldás mellett döntenek - tette hozzá a gyakorlat vezetője.
Hétfő éjjel kezdődtek az új Alstom metrószerelvények tűzoltópróbái a fővárosban. A tűzoltók a Blaha Lujza téri állomáson gyakorolták a műszaki és balesetmentési feladatokat. A kocsikat gyártó Alstom Transport egyébként már beadta a háromezer oldalas műszaki tervdokumentációt a 2-es és 4-es metró vonalán közlekedő szerelvények végleges típusengedélyéhez.
Az Alstom új szerelvényeinek ügyében illetékes kommunikációs cégnél azt közölték, hogy a 2-es metrót érintő próbák kétlépcsősek, keddre virradóra csak az első szakasz történt meg. A tűzoltóknak az új metrók esetében is minden lehetséges vészhelyzetre, problémára fel kell készülniük, kész cselekvési, mentési tervvel, konkrét forgatókönyvvel, az utasok biztonságáért. A hét elején a tűzoltók felmérték, tudják-e használni eddigi eszközeiket az új kocsik emeléséhez is. A kommunikációs cég szerint arra van szükség, hogy a még az orosz járművekhez kialakított mentési eszközeit, ha kell, kiegészítsék vagy változtassanak azokon.
Bérczi László, a Fővárosi Tűzoltóparancsnokság főosztályvezető-helyettese elmondta, hogy a hétfői gyakorlat tapasztalatai alapján az új szerelvények szétkapcsolása és az esetlegesen alá szorult sérült megközelítése megoldott. A probléma a kocsik megemelésével volt. A tűzoltóság emelői a súlyt elbírják - ezek 15 tonna felett is emelnek -, de míg a régi metró kocsiknál a tengelynél emeltek, az új kocsikon emelési pontok vannak kijelölve. Ezek távolsága eltér attól, ami az emelők biztonságos működtetéséhez kell. Az nem megoldás, hogy az emelő alá fadarabokat pakolnak, mert kicsúszhatnak és a kocsi visszazuhanhat - mondta Bérczi László.
Úgynevezett "nagyobb lökethosszú" emelőket kell beszerezni, vagy az emelési pontokon kell változtatni. Új eszközöket azonban a tűzoltóság nem tud sem beszerezni, sem a járművein elhelyezni, utóbbiakon nincs hely ehhez ugyanis. A hét eleji gyakorlaton a BKV és a kocsikat szállító cég képviselőivel megállapodtak, hogy erről emlékeztetőt írnak, és az érintett cégek felkészülnek a probléma megoldására. A segítőkészség megvan a társaságok részéről - fogalmazott Bérczi László.
Ha új eszközök beszerzése, legyártása mellett döntenek, akkor az a BKV vagy az Alstom feladata lesz. Ebben az esetben minden állomásra, a nap 24 órájában elérhető felszerelést kell elhelyezni. Használatukra ki kell képezni a teljes érintett tűzoltó állományt, ami 600 embert jelent - mondta a főosztályvezető-helyettes. Ezután lehet csak rábólintani a tűzoltóságnak is az engedélyekre. Most az érintett cégek visszajelzésére várnak. Abban egyébként minden érintett egyetértett, hogy az utasbiztonság kiemelten fontos az új kocsiknál - tette hozzá.
Változtatásokat egyébként már a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) is elrendelt az új metrókocsikon. Ilyen szerkezeti elemek a "homlok ajtó" és a "menekítő rámpa", amelyek módosítását és makettjét az ALSTOM BMC elkészítette, annak tesztelése is megtörtént. A vizsgálati eljárás egyébként még nem zárult le, mert az több részből áll, melyre a tűzoltóságnak és a BKV Zrt-nek is külön-külön fel kell készülni. Ez a fajta jármű még nincs rendszerbe állítva. A prototípusa éppen azért készült, hogy alaposan ki lehessen próbálni, és az esetleges hiányosságokat kiküszöbölhessék - közölte a hatóság.
hirado
2009.08.27. 11:40