
Nem jó üzlet manapság expót rendezni, a kiállítóknál csak a látogatók érdeklődése lanyhult nagyobb mértékben - írja a Népszabadság.
A magyar piacon már annak is örülnek, hogy a kereskedés mindössze 10 százalékkal esett vissza, mert eredetileg 25-30 százalékos mínuszt várt a Magyarországi Rendezvényszervezők Szövetsége.
Barabás János, a cég vezérigazgatója szerint volt olyan kiállításuk, amelyet törölni kellett, és számos vendégrendezvény is elmaradt. Úgy gondolja, sokáig tart a gyógyulás, míg magára talál a piac. Nem mindegyik szervező tudja átvészelni ezt az időszakot - néhányan kihagyják az évet, és a jövő esztendőre koncentrálnak. E tekintetben ugyanis afféle globális optimizmus uralkodik: úgy vélik, 2010-ben visszatérnek a látogatók és a cégek a vásárokra.
A legnagyobb brit fogyasztói seregszemlén, a birminghami Tavaszi nemzetközi Vásáron legalább 700 tengerentúli résztvevőt várnak, és már több mint 2800 brit cég is bejelentkezett.
Németországot furcsa megosztottság jellemzi. Míg a nyugati felén küszködnek a vásárok, a keleti tartományban kevésbé érzik a válságot. A lipcsei beszállítóipari vásár például 20 százalékkal több látogatót vonzott tavalyhoz képest. Az Egykori NDK-ban működő cégek ugyanis sokkal kisebb mértékben függnek az exporttól.
Leginkább az autóipari felvonulásoknál tapasztalni, hogy megroggyant a piac. Már a detroiti szalonon foghíjas volt a mezőny, a barcelonai motorshow-t pedig a többi közt lemondta a Chevrolet, a Saab és az Opel. Mindez nem túl kecsegtető előzmény a Tokyo Motor Show szervezőinek, s nincs jobb helyzetben a magyar Automobil kiállítás sem: azon idén már csak öt márka vett részt, noha nem oly rég még félszáz importőr vonult fel.
Szakértők szerint még kockázatos ingatlan-, építő- vagy textilipari kiállítást rendezni is.
hirado
2009.06.18. 10:04