
Egyelőre nem tett le arról az Apollo Tyres arról, hogy Magyarországon építse fel tervezett gyáregységét.
Igaz, kétségkívül rontja a hazai pályázó városok esélyeit, hogy az indiai gumiabroncsgyártó 175 millió euróért felvásárolta a Vredestein gumigyár hollandiai üzemét. Hírek szerint ezzel kétségesség vált, hogy az Apollo Kelet-Európában telepedik meg, noha a cég korábban Gyöngyösre tervezett egy 170 millió eurós, 900 embernek munkát adó beruházást, csakhogy a egy helyi népszavazás keresztülhúzta a számításait. Ezt követően mintegy 40 település jelezte, hogy kész otthont adni a projektnek, ám az indiai cég tavaly év végén már azt jelezte: elhalasztja a beruházást.
A gazdasági válság hatására egyébként világszerte csökkent a beruházási kedv, ezt pedig a régiónkban is megérezni. Rétfalvi György, az ITD Hungary vezérigazgatója szerint negyedére-ötödére estek a termelő jellegű befektetések, miközben a szolgáltató szektorban dinamikusan nőnek a beruházások.
Idén Magyarországon a pénzügyi-szolgáltató befektetések taroltak: a Vodafone 500 fős európai központot telepít Miskolcra, az IBM újabb 200 főnek ad munkát Székesfehérváron, a British Petrol pedig 1100 munkahellyel tarol Budapesten, ahová európai adminisztratív centrumot telepít.
Rétfalvi úgy véli: Magyarországnak ugyan van esélye újabb beruházásokra, ám a cégek egy jobb világgazdasági helyzet reményében egyelőre inkább kivárnak. Becslése szerint idén jó, ha a befektetések értéke eléri az egymilliárd eurót.
Az ITD Hungary első embere úgy tudja: a Mercedes is a válság utáni időkre készül, de nem áll el a magyarországi beruházástól, különösen azért, mert a 2012-re tervezett üzemkezdetre a jelenleginél jobb kilátásokkal számolnak. Kozári Edina, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kommunikációs vezetője a Népszabadságnak azt mondta: nincs csúszás Kecskeméten, a német Daimler-Benz autógyárának 800 millió eurós beruházása az eredeti menetrendnek megfelelően halad. Hamarosan munkaerőt toboroznak, és a leendő dolgozókat Magyarországon, illetve Németországban képzik majd. Már keresik a helyet a német szakemberek gyermekeinek, az egyik helyi iskolában német tannyelvű osztályt indítanak.
A Hankook Tyre dunaújvárosi gyárában a teljes termelést 10 százalékkal visszafogták, a napi 15 ezer darabos kapacitást azonban továbbra is tartják. A gyártósorok havonta általában három napra leállnak. A dunaújvárosi üzemet egyelőre alig érintette az autóipari válság: ennek fő oka az, hogy a dél-koreai cég teljes európai értékesítése jelentősen meghaladja a gyár évi 5 millió darabos kapacitását. A recesszió ellenére egyetlen munkatársat sem bocsátottak el, a vállalatnál továbbra is mintegy 1200-an dolgoznak. A válság ugyanakkor szerepet játszik abban, hogy a tervezetthez képest egyéves csúszással folytatódhat a gyár bővítése. A tervek szerint már idén fejleszttették volna a magyarországi egységet, ennek eredményeképp a kapacitás megduplázódott volna, és mintegy 200-300 új munkahely létesült volna, a 120-130 millió eurós fejlesztés azonban a jelenlegi elképzelések szerint legkorábban 2010-ben indul meg, az új gyártósorokat pedig két év múlva helyezik üzembe.
hirado
2009.05.20. 09:33