HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Lesújtó a diákok nyelvtudása: mélyül a szakadék Európa és hazánk között

t: 820

Lesújtó a diákok nyelvtudása: mélyül a szakadék Európa és hazánk között

A tanárok nem elég képzettek, a diákok pedig motiválatlanok, amikor nyelvtanulásról van szó. Ez derül ki egy felmérésből, amelyet az Oktatási és Kulturális Minisztérium és az Oktatási Közalapítvány készítetett 168 ezer szakközép-, illetve szakiskolás részvételével.

A hazai szak- és szakközépiskolákban csupán egyetlen idegen nyelvet tanulnak a diákok, utóbbi intézményekben pedig tízből egy diák tanul két nyelvet. A kutatás szerint az intézmények túlnyomó többségében minden technikai körülmény adott a színvonalas órákhoz, informatikai ismeretek hiányában azonban a tanárok szinte alig használják az eszközöket.

Inkább az angolt tanulnák

Mindemellett 38 százalékuknak nincs is megfelelő végzettsége: sokan egyetemi helyett főiskolai diplomával vagy nyelvtanári végzettség nélkül tanítanak. A hatékonyságot gátolja az is, hogy a diákok motiválatlanok, ami főleg azzal magyarázható, hogy nem azt a nyelvet tanulják, amit ők szeretnének.

Az angol lényegesen népszerűbb a tanulók körében, mint a német, és jelentős azok száma, akik nem azt a nyelvet tanulják, amit szeretnének. Ezek az adatok hűen tükrözik a hazai és nemzetközi motivációs vizsgálatokban jelentkező egyértelmű trendeket, amelyek az angol világnyelvvé válásának hatására egyre erősebben érvényesülnek: az angol nyelv tanulása jobban motiválja a diákokat.

A nyelvtanárok ráadásul alulbecsülik diákjaik képességeit, pedig a tanulók által kitöltött nyelvérzékteszt pont az ellenkezőjét mutatta. A legnagyobb probléma, hogy az unalmas órai feladatok kevéssé segítik a diákokat abban, hogy a nyelvet kommunikáció céljára használják.

Korlátozottak az iskolák nemzetközi kapcsolatai is, ezen a területen a német nyelv előnyösebb helyzetben van, de alig minden 5. intézmény szervez diákcserét, és igen alacsony a közös projektek aránya, holott az internet segítségével napjainkban ezek megvalósítása nem lehetetlen. Ezek a lehetőségek a nyelvtanulási motivációnak és az önálló nyelvtanulási stratégiák fejlesztésének is hatékony eszközei lehetnek.

A kutatást végzők azt javasolják a döntéshozóknak, tegyék minden intézményben lehetővé, hogy a diákok azt a nyelvet tanulják, amelyiket szeretnék, és tartsák be a heti óraszámra vonatkozó szabályokat. A szakemberek szerint a tanítási problémák megoldása csak továbbképzéssel lehetséges.

Ezek az adatok ráadásul nem felelnek meg a Nemzeti alaptantervben az oktatási tárca által megfogalmazott követelményeknek, valamint elmaradnak az európai nyelvpolitikai alapelvektől, amelyek szerint felnőtt korra két idegen nyelvet kell használnia minden európainak.

A szakképző intézményekben a nyelvoktatás helyzetének felmérése két fordulóban történt, a 2007/2008-as tanév tavaszi félévében. A felmérés első szakaszában a megkeresett 922 intézmény fele töltött ki elektronikus adatlapot és internetes kérdőívet, s az iskolák 12.390 nyelvi csoportról szolgáltattak adatokat, amelyekben összesen 167.983 diák tanult idegen nyelvet. A második fordulóban egy 67 intézményből álló reprezentatív mintát választottak ki.

hirado

2009.05.13. 10:52

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek