
Az idén válságba került autópiac problémáiról rendszeresen megjelennek cikkek, információk, a céges autókról viszont eddig nem készült hasonlóan átfogó értékelés, mint amelyre immár második cégautó-különszámunkban vállalkoztunk.
Kiadványunkban, mint 2008-ban is, több megközelítésben rangsoroljuk a vállalatok által vásárolt autómárkákat, modelleket, emellett értékelő, elemző cikkeket is hozunk a magyar cégautópiacról. Nem csupán arról, hogyan hatnak a cégautó-kereskedelemre a hazai autóértékesítés árképzési sajátosságai, az ebből eredő piaci bizonytalanságokra miként erősített rá a gazdasági válság, hanem például arról is, mire kell figyelni, amikor lízingre, bérletre szerződünk egy finanszírozóval.
A rangsorokhoz, a tendenciák értékeléséhez a 2007-ben, 2008-ban és 2009 első két hónapjában újonnan regisztrált autókról rendelkezésre álló adatokat használtuk fel (a regisztrációk száma nem azonos az értékesítési adatokkal, mert a Magyarországon már forgalomba helyezett járművek adásvételét nem tartalmazza, az eltérésekről a rangsorok bevezetőiben részletesen írunk).
2009-ben az előző évinél több szempont szerint készítettük el a cégautók rangsorait, mint az előző évben. Szám szerint 81 listánk a legnépszerűbb márkákat, modelleket nemcsak autókategóriák szerint tartalmazza, megnéztük azt is, a benzines, a dízel és a hibrid autók közül 2008-ban melyekből mennyit helyeztek forgalomba, márkákon belül is megvizsgáltuk, mi a modellek sorrendje, rangsorba állítottuk a 2008-ban használtan importált cégjárműveket évjáratonként is, továbbá az új és az importált használt haszonjárműveket.
Az autókat – a márka, a modell, az üzemanyag-fogyasztás, a motornagyság alapján – besoroltuk a három cégautó-kategóriába, vagyis szétválogattuk őket munka-, juttatás és státusautónak, s e funkciócsoportokban is felállítottuk az Térségi rangsorunkból kitűnik, Magyarországon hol milyen típusú autót kedvelnek leginkább a vállalkozások, azt is megtudhatják, hogy a különböző gépkocsi-kategóriákban miből mennyit helyeztek forgalomba 2008-ban.
Több nagy piackutató, illetve tanácsadó társaság felméréseiből, adataiból közlünk bőséges válogatást, amelyek más-más körbe tartozó cégeket mérnek fel, összehasonlíthatóvá téve a főleg közép- és nagyvállalatok cégautó-kezelési gyakorlatát, a magánhasználat Magyarországon e cégkörben jellemző szabályait.
Különszámunkban a vállalati autókkal összefüggő adózási, biztosítási információk gazdag tárházát állítottuk össze. Ismertetjük a cégautó-adózás 2009-ben megváltozott szabályait, külön jelezve, hol állhatnak elő értelmezési nehézségek. Az adószabályokat szokás szerint a Pénzügyminisztérium és az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal munkatársai értelmezték, magyarázták, tették közérthetővé, s olyan bírósági ítéleteket is bemutatunk, amelyekből kiderül, mire kell odafigyelnie a cégautót magánhasználatba engedő vállalkozásnak egy esetleges visszamenőleges adóellenőrzés során, illetve leginkább mire összpontosít ellenőrzései során az adóhivatal.
Bemutatjuk, milyen autókkal járnak a legfelsőbb védett állami vezetők, a miniszterek és az államtitkárok, milyen típusokat kedvelnek leginkább az állami alkalmazottak.
hirado
2009.05.04. 09:55