
A magyarországi autópiac az elmúlt egy évben stagnált, a mini és kisautók értékesítése visszaesett, míg a közép és felsőkategóriás autók értékesítési adatai javultak. Az utóbbihoz azonban - hívja fel rá a figyelmet a tanulmány - hozzájárul a viszonylag alacsony bázis is.
Az elmúlt 12 hónapban Magyarországon 0,2 százalékkal csökkent az új autók értékesítése, míg Európában 1,8 százalékos növekedésről árulkodnak az adatok. A benzinnel működő új gépkocsik 4,4 százalékkal maradtak alatta az egy évvel korábbinak, Európában ennél nagyobb, 6,6 százalékos volt a csökkenés. Dízelautóból ugyanakkor Európában 12,8 százalékkal többet adtak el, mint az egy évvel korábbi, 12 hónapos periódusban, Magyarországon pedig a növekedés kiugróan magas, 43,9 százalékos volt.
A teljes újautó-piacot tekintve Magyarországon alig, mindössze átlagosan 0,3 százalékkal nőttek az árak az egy évvel korábbihoz képest, Európában ugyanebben az időszakban 2,6 százalékos árszínvonal növekedés volt megfigyelhető. Míg azonban Magyarországon a dízelautók ára 1,8 százalékkal csökkent - és a benzines gépkocsik ára 0,8 százalékos növekedést mutatott -, Európában mindkét szegmensben nőtt az árszínvonal: a benzines autóknál 3,3 százalékkal, a dízel-gépkocsiknál 2,5 százalékkal.
A magyar autópiacon az egyes kategóriákat tekintve a legnagyobb arányú bővülést a luxusautó-értékesítés érte el: az elmúlt 12 hónapban 29,3 százalékkal több ilyen autót értékesítettek, míg európai átlagban 18,3 százalékos volt a bővülés. Felső kategóriás gépkocsiból Magyarországon az elmúlt 12 hónapban 23,6 százalékkal többet értékesítettek, mint egy évvel korábban, eközben Európában átlagosan 1,6 százalékos volt a bővülés.
A gépkocsik fogyasztói ára Magyarországon kissé - 3 százalékkal - meghaladja az európai átlagot, a legmagasabb az átlag dupláját is meghaladó árakat Dániában fizetik az autósok az új gépjárművekért, míg Csehországban annak 92, Lengyelországban 93, Görögországban 95 százalékát kérik el az új autókért.
origo
2005.06.07. 13:03