HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Tragédiával is végződhet, ha elhanyagoljuk a gyerekünket

t: 290

Tragédiával is végződhet, ha elhanyagoljuk a gyerekünket

Felakasztotta magát egy 14 éves kislány Pest megyében; Mi történhetett? Megelőzhető lett volna-e a tragédia? Egyátalán hogyan jut el odáig egy diák, hogy véget vet az életének? - hirado.hu kisokos szülőknek és tanároknak az intő jelekről.

Tragikus körülmények között hétfőn elhunyt egy tizennégy éves lány. A gyermek felakasztotta magát a Pest megyei nyaralójukban. Mi történhetett, egyáltalán hogyan jut el odáig egy diák, hogy véget vet az életének - hirado.hu körkép az intő jelekről.

A diákgyilkosság után pszichológiai hálózatot alakítottak ki Kaposváron

Kaposváron 2008 szeptemberében indult el a városi pszichológiai hálózat, - hat pszichológussal, öt szociálpszichológussal és a vezetőkkel - melyben összesen 13-an foglalkoznak az összes kaposvári általános és középiskola ellátásával.

Magyarországon nem kötelező az általános és középiskoláknak pszichológust alkalmazni, ugyanis a törvény még mindig nem rendelkezik e felől, de ha az intézmények úgy látják, hogy a probléma begyűrűzik az iskolába akkor akár fél státuszban is alkalmazhatnak pszichológust, de ennek költségvonzata miatt sok intézményben nincs szakember – mondta Hujber Tamásné pszichológus, aki a tragédia kapcsán válaszolt a hirado.hu kérdéseire.

Az iskolapszichológusok főként a pedagógusokkal, kisebb-nagyobb csoportokkal és a szülőkkel foglalkoznak. A diákokkal viszonylag ritka az egyéni kapcsolattartás, ez inkább a nevelési tanácsadó feladatkörét érinti, de a diák megkeresheti a pszichológust, aki néhány alkalommal tud vele foglalkozni, de ha a tanuló helyzete terápiás foglalkozást igényel (például magatartási, illetve beilleszkedési zavarai vannak), akkor a gyermeket nevelési tanácsadóhoz kell vinni, s ezt az iskolapszichológus jelzi a szülőknél.

Az iskolapszichológus fő feladata elkapni azt a helyzetet, amikor a gyerek meg akar nyilvánulni, vagy személyre szabott figyelmet szeretne kapni - mondta Hujber Tamásné. Hozzátette, hogy nagyon sok olyan gyerekkel találkozik, akik csak figyelmet szeretnének.

Milyen intő jelekre figyeljenek a tanárok és a szülők?

Minden olyan jelre figyelni kell, ami valamiféle változás. Változás a viselkedésben, a kapcsolatokban, például ha a gyerek elvonul és begubózik, valamint mindenféle külső jelnél is résen kell lenni. Az öltözködés ugyanis nagyon sokat elárul egy gyerekről, vagy például a hajviselete és a sminkje is. A diákok rendkívül sok jelet sugároznak magukról, ha a lelki állapotuk rossz irányba fordul - mondta a pszichológus.

Mire figyeljenek a tanárok?

A tanárok hajlamosak a tanulmányi eredményt figyelni, alsóban még a diákok jobban a figyelem központjában vannak, de felsőben ahol szaktantárgyi rendszer van, s majdnem minden órát más tanít, ott elsikkad a gyerek. Az osztályfőnök ugyan észreveheti, ha az egyik diákja megváltozik, de egy 30-40 fős osztályban, ahol esetleg csak heti 1-2 órát van együtt a gyerekekkel a tanár, ott nem biztos, hogy ki lehet szűrni a különböző jeleket.

Mit tehet a tanár, ha azt látja, hogy baj van az egyik diákjával?

A tanár szólhat az iskolai pszichológusnak, ha nincs szakember akkor jelzi az észrevételét a szülőknél és a szülőn keresztül becsatlakoznak valamilyen ellátó rendszerbe. Ha a tanár nagyfokú elhanyagoltságot lát a gyerek körül, akkor a gyermek és ifjúságvédelemmel veszi fel a kapcsolatot, de a legdurvább esetben a gyámügynél is jelezhetik a problémát. A pszichológus elmondta, hogy sok esetben a szálak egymásra találnak, a tanár például észreveszi a változást a diáknál, s közben a szülő is telefonál az iskolába, hogy negatív irányú változást tapasztal a gyermeknél, s ekkor azonnal lépnek a fiatal érdekében.

Mit tehet a szülő, ha észreveszi, hogy a gyermekével nincs minden rendben?

Ebben az esetben villámgyorsan el kell vinni a gyereket a nevelési tanácsadóhoz, vagy az ideggondozóba. Azonban előfordul, hogy a szülők rosszul működnek, elsikkadnak a probléma fölött, s halogatják segítségkérést. A pszichológus szerint ugyanis óckodnak, attól hogy úgymond kiteregessék a család szennyesét, hiszen a gyerek az tünethordozó, a családon belüli problémák tünethordozója.

Eltolódtak az életkori sajátosságok határai, míg régen 7 év számított korosztályi különbségnek, mára ez lecsökkent 4 évre.

A hétőn öngyilkosságot elkövetett Pest megyi kislány tagja volt az egyik közösségi oldalnak, ahol a foglalkozásaként a sírásást, munkahelyének a temetőt jelölte meg. A pszichológus ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy manapság tömegével lehet hasonló diákokat találni, általános iskola 3.-4. osztálytól kezdve ez látható tendencia – tette hozzá

Bele kell folyni a gyerek életébe

A pszichológus szerint bele kell folyni a gyerek életébe, ugyanis a különböző korosztályoktól nem távolodhatunk el. Lehet kérni például a gyerektől, hogy mutassa meg milyen zenét hallgat, vagy mit olvas. Hozzátette: a gyerekek lemásolják kedvenc együttesük külső jegyeit (pl. az emós stílusnál, jellemző a furcsa hajviselet, az erős smink, vagy a fekete ruhák) mert ettől menőbbnek érzik magukat, s napjainkban ez a fiatalok menő zenei közege.

Interneten van a gyerek élete

A különböző közösségi oldalakon, a fontos információk fenn vannak a diákokról az adatlapjukon. Itt akár aktuális kedélyállapotuk is figyelemmel kísérhető, azonban nagyon kevés szülő van fönn olyan közösségi oldalakon mint a gyerek - mondta a pszichológus. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem kell beleavatkozni a gyermek magánéletébe, de nyomon követhetjük a mindennapjait, hogy tudjunk róla. Manapság a családon belüli kapcsolatokat lezárják az emberek, külön szoba, külön televízió és külön számítógépe van a szülőknek és a gyerekeknek. S a gyerek a számítógép segítségével olyan életet él, ami egy megváltozott kommunikáció a 21. században, s ehhez a szülőknek igazodniuk kell – tanácsolta a pszichológus.

Hogyan juthat el odáig egy gyerek, hogy megölje magát?

Hujber Tamásné a hirado.hu kérdésére egy példával válaszolt: ismerek egy olyan 15 éves kislányt, aki fantasztikus verseket, novellákat ír, akár kiadhatók is lennének a művei. A kislány azonban elkezdte vagdosni magát, s mikor megkérdeztem, hogy miért, annyit felelt, hogy csak nem gondolja, hogy úgy írok valamiről, hogy nincs róla élményem. A kislány tehát a tapasztalatszerzés miatt sebezte meg magát. De érdekes megfigyelni, hogy van aki karcolja a testét, s van aki vagdossa; aki nem gondolja komolyan az öngyilkosságot az felületi sérülést ejt, de bármikor megcsúszhat a keze, s meghallhat – mondta pszichológus.

Süket fülekre találhatnak az elhintett jelek

A pszcihológus felhívta a figyelmet arra, hogy az emberek 95 százalékban jelt adnak arról a környezetüknek, ha öngyilkosságot akarnak elkövetni. A jeleket ugyan elhintik, de ha nem kommunikálunk egymással és nincs közös életterünk akkor akármilyen jelet is adhat, nem tudjuk venni azt - közölte Hujber Tamásné pszichológus.

hirado

2009.01.23. 10:46

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek