HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Ráült a válság az áruszállításra és a logisztikára

t: 206

Ráült a válság az áruszállításra és a logisztikára

Két vállra fektette a válság a fuvarozócégeket: a MÁV Cargónál 25 százalékkal kevesebb a megrendelés, a közúti cégek pedig 20 százalékkal alacsonyabb tarifákkal dolgoznak, és elhalasztják az új járművek beszerzését. Mindeközben a logisztikai központok konganak az ürességtől.

Nincs könnyű helyzetben a magyar logisztikai ás áruszállítási piac - írja a Népszabadság.

A MÁV Cargo tulajdonosa, a Rail Cargo Austria (RCA) 19 mozdonyt és 50 tehervagont vásárolt tagi kölcsönből, 8,7 milliárd forintért, ám a máskor 3-3,5 millió tonna árut szállító, napi 300 tehervonatot közlekedtető magyar árufuvarozó cég fuvarfeladatai 25 százalékkal estek vissza, és az új járművek akár parkolópályára is kerülhettek volna. Csakhogy az RCA bérbe vette, pontosabban lízingdíjat fizet a járművek után, ami magasabb mint a hiteltörlesztés, így a magyar vasúti árufuvarozó pénzügyi nyereséget könyvelhet el.


Nehezen indult az év a logisztikai szolgáltatások piacán is. Az ország legnagyobb kombinált fuvarozási központját, a Budapesti Intermodális Logisztikai Központot (BILK) hiába bővítették 1,2 milliárd forintért, most a kapacitások kevesebb mint 60 százalékát tudják lekötni.

Drasztikusan visszaesett a forgalom a Csepeli Szabadkikötő konténerterminálján és az újonnan megnyílt törökbálinti konténerátrakóban is.

Kürtösön 1,3 milliárd forintos beruházás keretében épít bázist a MÁV Cargo, a Koperi kikötő és a lengyel Trade Trans, a központ még nincs kész, ami szinte szerencse, mert ha fogadóképes lenne, most egyetlen vonat indításához is nehéz lenne feladatot találni.


Kényszerből befékezett a Záhony-Port is: a magyar-ukrán határon lévő átrakóbázis napi 200 vagonnal működne optimálisan, ám idén már az is jó napnak számított, ha 30-40 vagon befutott.

A magyar-ukrán határon nem tolonganak már a kamionok sem: a monstrumok szinte sorban állás nélkül jutnak át a határon. A válság ugyanis elérte a közúti fuvarozókat is: a cégek kénytelenek 20 százalékkal alacsonyabb tarifákkal dolgozni, új kamionjaik beszerzését pedig elhalasztják.


Wáberer György, a Waberer’s-csoport első ember idénre 15 százalékos forgalomcsökkenéssel számol. Hiába alacsony hónapok óta a gázolaj és kedvező az euró jegyzése, mindezt a megcsappant forgalom miatt a cégek többsége nem tudja kiaknázni.

Dittel Gábor, a NiT-Hungary főtitkára szerint a legnagyobb veszélyben a tevékenységi engedéllyel rendelkező fuvarozók 80-85 százalékát kitevő kis- és középvállalkozások vannak. A több tízezer családi vállalkozás tőkehelyzete nem elég erős ahhoz, hogy átvészelje a válságot.

hirado

2009.01.22. 09:30

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek