
Gaál Gyula, a MÁV elnök-vezérigazgatója a kora délután tartott sajtótájékoztatón elmondta: a vasúttársaság a 30 + 30 motorvonat beszerzésére és karbantartására kiírt pályázatot eredményesnek nyilvánította, s annak győzteseként a Stadler Bussnang AG-t hirdeti ki.
A Bombardier kizárása: karbantartás évi 1000 forintért.
Hozzátette: az igazgatóság a Bombardier Transportation GmbH pályázatát érvénytelennek nyilvánította, mivel az nem felelt meg a kiírásban foglaltaknak. A Bombardier ugyanis utolsó, május 23-án benyújtott árajánlatában 0,01 euró/férőhely/év áron vállalta volna a vonatok karbantartását, illetve ugyanennyit kért volna a tisztításért. Ez egy motorvonat esetében 3,83 eurót, azaz alig 1000 forintot tett volna ki évente. Ez az ár azonban nem fedezi a tényleges költségeket, márpedig ez a kikötés a kiírásban benne szerepelt.
Lékai Gusztáv, a MÁV Rt. szolgáltató szervezetének főigazgatója hozzátette: a Bombardier a pályázat során korábban összesen nyolc ajánlatot nyújtott be, ezekben a karbantartásra megajánlott ár még 300 és 513 euró/férőhely/év között mozgott, míg a tisztítást 21 és 71 euró közötti összegekért vállalták el. Ehhez képest a végső licit során benyújtott 0,01 eurós ajánlat már sejteti, mi állhatott az akció hátterében.
A MÁV vezetői szerint a Bombardier gyakorlatilag ki szerette volna sakkozni magának a győzelmet. Ezért a tendert eldöntő pontozásban nagy súllyal szereplő szempontok esetében, így a tisztítási és karbantartási költségeknél irreálisan alacsony árat ajánlott. A relatív kevés pontot érő kategóriák esetében viszont jelentős felülárazással élt: míg "egyéb költségek" címén korábban 130 és 218 euró közötti összeget kért volna, addig a végső árliciten már 365 eurós ajánlattal rukkolt elő.
Gaál szerint tehát a Bombardier "nem saját forrásból" kívánta fedezni az egy centes ár nyomán keletkező veszteségeket, hanem gyakorlatilag a MÁV-val fizettette volna meg azt. Újságírói kérdésre válaszolva elmondta: bár a Stadler is alacsony árat ajánlott meg a karbantartásra, az mégsem minősült irreálisnak, mivel nem merült fel, hogy az nem fedezi a tényleges költségeket.
A MÁV egyébként múlt héten a Bombardiert karbantartási és tisztítási, a Stadlert pedig előbbi árajánlata miatt kötelezte magyarázat benyújtására. Míg utóbbi szakmai indokokkal meggyőzte az igazgatótanácsot, addig előbbi csupán jogi természetű indoklással szolgált.
42,5 milliárd forintot nyert a MÁV a liciten
A Stadler végső árajánlatában vonatonként 170 ezer euró engedményt tett a később megsemmisített márciusi licit árajánlatához képest, így az első 30 motorvonat beszerzési ára az eredetinél 8,5 százalékkal kevesebbet, 36,15 milliárd forintot tesz ki. A karbantartást, illetve tisztítást 30 évre az eredetinél 63 százalékkal olcsóbban, 30,063 milliárd forintért vállalta el a cég, a karbantartási-szolgáltatási díj az árlicit végső árához viszonyítva pedig 42,4 százalékos engedményt tartalmaz.
Hatvan vonatra vetítve tehát a MÁV-nak összességében 102 milliárd forintjába kerül majd az üzlet, mondta Gaál. Mindez azt jelenti, hogy az első és utolsó ajánlati ár közötti különbség - 30 motorvonat 30 éves élettartalmára vetítve - meghaladja a 170 millió eurót (42,5 milliárd forint).
A 30 villamos motorvonat 30 éves élettartamra vetített összköltségét tekintve a Stadler ajánlata több tíz millió euróval (több mint tíz milliárd forinttal) kedvezőbb a MÁV Rt. számára, mint a Bombardieré. "Magyarország világszínvonalú vonatokat vásárolt olyan olcsón, mint még senki a világon" - véli Gaál.
A Flirtök az eredeti tervek szerint 2006 márciusától futnak majd a Budapest - Székesfehérvár, Budapest - Pusztaszabolcs, és Budapest - Tatabánya vonalon. A Stadler - eddigi közlései szerint - már elkezdte a gyártást, és képes lesz az első két vonatot a vállalt márciusi határidőre leszállítani. Az első harminc vonat a szerződések aláírása utáni 24 hónapon belül érkezik majd meg hazánkba.
2 ezernél több új magyar munkahelyet ígér a Stadler
A motorvonatok gyártásának svájci részaránya induláskor mintegy 75 százalékot tesz ki. A 30 vonatból 15 darabot összeszerelt állapotban szállítanak Bussnangból Magyarországra, a további 15 vonat esetében a felépítményt, valamint a futóműveket Svájcban gyártják, a végösszeszerelés viszont már hazánkban, a Ganz Transelektro Közlekedési Rt. koordinálásával történik majd.
A magyar hozzáadott érték aránya a karbantartással együtt - amelyhez a Stadler szervizközpontot épít - az induló 20 százalékról 40 százalékra fog emelkedni. A beruházás megvalósulásával 2250 új magyar munkahely jön létre.
Szintén - legalábbis részben - a Stadler került ki győztesen a Menedzsment Fórum május 11-én indított szavazásából is, amely során három szempont mentén kértük fel értékelésre Olvasóinkat. Míg - a több mint 10 ezer szavazat alapján - az esztétikum kategóriában egyértelműen a Bombardier Talent volt a nyerő, addig két kategóriában - az üzemeltetési adatok, illetve komfort szempontjából - meggyőző fölénnyel a Stadler Flirt végzett az élen.
origo
2005.06.02. 10:33