
A Hungária körúton belül valamennyi jármű, a főváros teljes területén pedig a dízelüzemű gépkocsik közlekedését tiltják meg, ha a por koncentrációja eléri a határértéket - mondta pénteki tájékoztatóján a fővárosi önkormányzat környezetvédelmi ügyosztályának vezetője. Gonczlik Tamás hozzátette: Budapest levegője most tisztább, mint 20 éve volt, ám az októberben kihirdetett rendelet Európa egyik legszigorúbb szabályait tartalmazza. A szakember szerint elképzelhető, hogy ezen a télen többször is elrendelhetik a korlátozást.
Az elmúlt napokban a szálló por koncentrációja meghaladta a tájékoztatási küszöbértéket, ezért a főpolgármesteri hivatal már csütörtökön felkérte a budapestieket, hogy önkéntesen korlátozzák a kétütemű benzinmotorral és dízelmotorral működő járművek, valamint a szén- és olajtüzelésű fűtőberendezések használatát. A szilárd- és olajtüzelésű erőművek üzemeltetőitől azt várják, hogy önként csökkentsék 25 százalékkal kibocsátásukat. Ezen kívül Budapest egész területén tilos a nyílt téri égetés.
Hétvégén csökken a forgalom és a gyárak sem dolgoznak, így várhatóan csökkenni fog a fővárosi por koncentrációja. Az időjárás azonban a jövő héten is kedvezni fog a szállópor terjedésének, így az ismét átlépheti az egészségügyi küszöböt.
Ha a szennyezettség mértéke meghaladja a köbméterenkénti 100 mikrogrammot, akkor elrendelik a szmogriadót. Ekkor a nagyüzemek kötelesek a károsanyag-kibocsátásukat 50 százalékkal mérsékelni. A Hungária körgyűrűn belüli területen megtiltják a belső és az átmenő forgalmat, ez alól egyebek mellett csak a taxik, a BKV járművei, és a megkülönböztető jelzést használó járművek mentesülnek. A Hungária gyűrűn belülre, valamint a budai belvárosba nem hajthatnak be gépkocsival, míg Budapest teljes területén tilos a dízelüzemű járművek közlekedése. A kifelé tartó forgalom is csak meghatározott főútvonalakon hajthat ki a fővárosból, ám vissza már nem térhetnek. Korlátoznák a lakások és a közintézmények kibocsátását is úgy, hogy 18 foknál nem lehetne melegebbre állítani a radiátorokat. A távfűtött lakásokat ez nem érinti.
A rendelet szerint szmogriadó esetén sűrűbben járnának a BKV járművei, ám az kérdéses, hogy a közlekedési társaság honnan szerezne ehhez járműveket. Az sem biztos, hogy egy korszerű dízelautó jobban szennyezi-e a környezetet, mint egy idősebb benzines. Meg kell vizsgálni, hogy érdemes-e a Hungária gyűrűt határként megjelölni, szemben az M0-ás körgyűrűvel. A fővárosi közgyűlés ezekről a kérdésekről november végén dönthet.
hirado
2008.11.08. 10:01