HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Minden út a Nagy Testvérhez vezet

t: 324

Minden út a Nagy Testvérhez vezet

Olyan informatikai rendszer kiépítését tervezi a Nemzeti Közlekedési Hatóság, mely a közutakon kivétel nélkül kiszűrné a szabálytalankodókat - értesült a Népszabadság.

A közúti közlekedési elektronikus ellenőrzési rendszer (KKEER) teljes fegyverzetével 2010-ben állna szolgálatba, feladatai egy részét azonban már jövőre ellátná. A sztrádadíjfizetés ellenőrzését ugyanis már 2009 januárjában átveszi az NKH az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-től. Alig több mint három hónap múlva az NKH saját és a valamennyi hazai gépjármű adatait tartalmazó Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala (KEKKH) adatbázisával is összevetik.

Az új rendszer egy kiskaput azonnal bezár: aki eddig az ÁAK járműkategóriák azonosítására képtelen elektronikus rendszerében mondjuk egy motorkerékpár sztrádadíjának megfizetése után teherautójával büntetlenül autózott a fizetős autópályákon, januártól azonnal megbukik, mert a KKEER átlát a trükkön, és már postázzák is a bírságot.

Nem számolhatnak mással a külföldi kamionosok sem: az NKH ugyanis januártól a határokon elhelyezett kamerák képeit is megkapja, így azonnal kiderül, ha az országot elhagyni készülő nem fizetett pályadíjat, és a tehergépkocsit a hatóság mindaddig visszatarthatja, míg annak tulajdonosa nem rendezi tartozását és a kiszabott büntetést. Azok a külföldiek sem menekülnek, akik kisebb kihágásokat követnek el a magyar utakon és angolosan szeretnének távozni. Az NKH ugyanis rendszerét összehangolja a külföldi szakhatóságokkal, így a bírság tőlük is ugyanúgy behajtható lesz, mint a magyar autósoktól.

A KKEER kamerái kiszűrik a gyorshajtókat is, aki a fővárosból a Balatonra megy, akár tucatnyi helyen találkozhat majd sebességmérő kamerával. Igaz, ezek nem az átlag-, hanem a pillanatnyi sebességet mérik majd és képesek lesznek különbséget tenni a járműkategóriák között.

Nem lesz pardon a hétvégi forgalomkorlátozás betartásában sem: a kamerák biztosan látják majd a tiltott időszakban közlekedő teherautókat. Mindemellett a rendszer figyel majd a járművek okmányainak érvényességére is: a leolvasott rendszám alapján ellenőrzik a kamerák előtt elhaladó gépkocsi műszaki érvényességét, de megbuknak a lejárt zöldkártyával, vagy kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás nélkül utazók is.

A totális ellenőrzésből azonban lehet, hogy nem lesz semmi: a 15-17 milliárd forintra becsült fejlesztésre ugyanis a kormány még nem adta áldását. A forrás az idei büdzsében megvan ugyan, de ennyi pénz erre a célra 2009-ben már nem lesz, ami azt jelenti: az NKH-nak a mindent látó rendszer szállítóival még idén szerződnie kellene, ami csak úgy lehetséges, ha a beszerzésre és a hálózatot 10 éves üzemeltetésére egyszerűsített közbeszerzést írnak ki., és végül annak eredményét senki nem támadja meg.

Ha a KKEER mégis kiépül, az üzemeltetés 2009-től évi 1,7-2,2 milliárd forintot emészthet fel, és a kamerák működtetéséért évi 3,1-4,8 milliárd forint szolgáltatási díjat kell majd fizetni. A szabálytalankodó autósoktól beszedett pénz ugyanakkor becslések szerint évi 0,8-1,5 milliárd forint többletet hozhat a büdzsének.

Ha pedig a kormány lándzsát tör a használatarányos útdíjfizetés mellett, az arra kiépítendő rendszert összekapcsolják majd a KKEER-rel, s mindez 2011-től évi 15-18 milliárd forinttal gyarapíthatja a központi költségvetés.

hirado

2008.09.26. 09:28

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek