
Az utazóközönség előtt még nem, legfeljebb szakmai berkekben ismert a MÁV 2009-es menetrendje, melyet két éve készítenek, borítékolható azonban, hogy az új közlekedési rend nem kevés kritikát kap - írja a Népszabadság.
A lap szerint az önkormányzatok mégis elbliccelik a szolgáltatási egyeztetéseket. A 2008-as menetrend egyeztetésein a részvételi arány például 60 százalékos volt, az észak-alföldi régió helyhatóságainak 85, míg a dél-dunántúliak kevesebb mint 40 százaléka képviseltette magát a tárgyalásokon.
Parapatics Tamás, a tapolcai polgármesteri hivatal főtanácsadója szerint ezek a megbeszélések formálisak, az itt jelenlévők nem tudnak érdemben hozzászólni a MÁV javaslataihoz. Azt állítja: a MÁV-tól gyakran nem kapnak kellő információt, így a helyi vasutasoktól tudják, hogy a társaság kicsit nagyobb odafigyeléssel javíthatna a menetrendjén. A mozdonyvezetők szerint például a 3,5 órás menetidőből 20 percet lecsíphetnének a fővárosból érkező vonatok, ha azok vezetőit a vasút nem tartaná fel feleslegesen.
Kozák Tamás, a MÁV-Start vezérigazgatója a lapnak úgy nyilatkozott: a cég szolgáltatási színvonalának javításához az egyszerre három évet felölelő menetrendszervezés és a szolgáltatási szerződések megkötése járulna hozzá. Így a vasúti szolgáltatások tervezhetővé válnának, kordában tartanák a veszteségfinanszírozási igényeket, és hatékonyabb lenne az eszközfelhasználás.
Az idei év egyébként bizonyos szempontból rendhagyó: Veres János pénzügyminiszter áldását adta a megfogalmazott járatrend költségeire. A személyvonatok közlekedtetésére valamivel több mint 170 milliárd forint juthat.
Jövőre a menetrendkészítők a megszokott kettő helyett hároméves előretartással dolgoznak. A legközelebbi menetrend-módosítás december második hétfőjén lép életbe, ám ez sem tekinthető a jövő évre vonatkozó végleges forgatókönyvnek. A MÁV-Start Zrt. ugyanis az előtte álló menetrendi időszak egy éve alatt háromszor áprilisban, júniusban és szeptemberben - megváltoztathatja vasúti menetrendjét.
hirado
2008.09.08. 09:45