
Nem működik automatikusan, sőt még viszonylagos rendszerességgel sem az önkormányzatok és a vámhatóság közti információcsere a külföldről behozott személygépkocsik adatairól. Noha az önkormányzatok információt kérhetnek a 23 fővámhivataltól a gépjárművek alvázszámáról, gyártmányáról, típusáról, a motor egyedi azonosító jeléről, valamint az adóigazolás sorszámáról is. Az egyeztetésre azért lenne szükség, mert könnyedén hamisítható a regisztrációs adó befizetéséről szóló igazolás, amelynek kitöltetlen mintapéldánya megtalálható a Vám és Pénzügyőrség honlapján is – állítják nevük elhallgatását kérő piaci szereplők.
A okirathamisítást úgy lehetne kiszűrni, ha az okmányirodák rendszeresen ellenőriznék a rendszámok kiadása előtt, hogy az igazoláson szereplő iratszám valós-e, illetve az adott azonosítókkal rendelkező járműhöz tartozik-e. Ezt leghatékonyabban a vámhatóság befizetési nyilvántartásának és a Belügyminisztérium gépkocsi-nyilvántartásának automatikus összevetésével lehetne megoldani, ma azonban csak a gyanús esetekben fordulnak az okmányirodák a vámhivatalokhoz. Ennek hiányában magáról az adó befizetéséről sincs kontrolladat az okmányirodák kezében – véli egy, a lap által megkérdezett piaci szereplő.
A NAPI Gazdaság információi szerint magánszemélyek élnek ma az adóelkerülés ezen módszerével, mégpedig úgy, hogy megfizetnek valakit az ügyintézés lefolytatásáért, így legfeljebb az autó áleladóját kaphatják el a hatóságok. Az okirathamisítással járó kockázatot leginkább nagy értékű használt gépkocsiknál vállalhatják fel, amelyek esetében több százezres vagy akár milliós tétel is lehet a regisztrációs adóteher.
hirtv
2005.05.19. 23:42