
Látványosan szaporodnak az egyes termékkörökre specializálódott kisboltok, hiszen sokan így remélik túlélni a kiskereskedelmi forgalom csökkenését. A piacokon is szemmel láthatóan visszaesett a forgalom a rendszerváltás óta, ugyanakkor éppen ezzel is magyarázható, hogy szaporodnak a kisboltok. A kiskereskedők belátták, ha fenn akarnak maradni, több üzletben kell árusítaniuk portékájukat.
Tavaly, a 3 százalékos kiskereskedelmi forgalomcsökkenés miatt rövid időn belül 3300 élelmiszer-áruház és vegyesüzlet dobta be a törülközőt, ugyanakkor megugrott a független pékségek, édességüzletek, zöldség-, gyümölcs-, borszaküzletek és bioboltok száma. Az egyre szaporodó szakosodott üzletek mögött azokat a kiskereskedőket lehet sejteni, akik beszállítóként kiszorultak a nagy láncokból, mivel azok sorra áttérnek saját termékeik forgalmazására, így a kicsik saját üzletek nyitására kényszerültek - véli Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdek-képviseleti Szövetségének (Kisosz) ügyvezető elnöke.
Varga László, a Pékszövetség elnöke szerint a jövőben várhatóan a magasabb hozzáadott értéket képviselő, minőségi termékek dominálnak majd. Míg Nyugaton gyakori, hogy a kisebb termelők portékájuk 75-80 százalékát saját boltjukban árusítják, ez az arány nálunk sokkal alacsonyabb. Varga szerint ez a pályázati rendszer kidolgozatlanságának köszönhető. Ez ügyben a Pékszövetség ősztől tárgyal a szaktárcával. A Kisosz azonban maga kínál mikrohitelt, a 2,5 milliárdos keretből egy-egy vállalkozás átlagosan 3,5 millió forintot fordíthat fejlesztésre.
A hazai fogyasztói kultúra is változni látszik. A színvonalas termék mellett a siker másik alapeleme a vevőkiszolgálás - véli Botond Boldizsár, a Culinaris társtulajdonosa. Unott arcú eladónak ma már nincs maradása az üzletben - tette hozzá. Az egyelőre kérdéses, folytatódik-e a tendencia, Antalffy Gábor szerint az ütem lassulni fog, de a szakboltok száma tovább növekszik.
hirado
2008.08.08. 09:45