HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > ÜZLET > Miért olyan drága a tej, ha senki nem jár vele jól

t: 227

Miért olyan drága a tej, ha senki nem jár vele jól

A fogyasztóknak közvetlenül értékesítésre szánt tejnél a kereskedelmi, minőségbiztosítási és hűtési költségekkel is számolni kell, hiszen a kereskedelmi láncok, amelyek a tejfeldolgozóktól vásárolnak, a jelenlegi beszerzési árak mellett nem realizálnak extra profitot - reagált az MTI-nek a szarvasmarha tenyésztők képviselőjének véleményére Feiner Péter, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) elnöke.

A közvetlenül a fogyasztóknak értékesített tej mennyiségét kívánják növelni a jövőben jelentős mértékben a tejtermelők - mondta a hét közepén Krajcsovicz András, a Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők Országos Szövetsége (MOSZ) Szarvasmarhatenyésztők Országos Választmányának elnöke. Erre a megállapításra a szarvasmarhatartók képviselői azt követően jutottak, hogy megvitatták az ágazat helyzetét és kilátástalannak tartották a tenyésztők jelenlegi körülményeit. A választmányi elnök példaként hozta fel, hogy az év elején még a feldolgozók 1 liter tejért 96 forintot fizettek, most viszont már csak 80 forintot. Az üzletekben ugyanakkor az emberek 240 forint körüli áron vásárolhatják meg a tejet.


A tejcsarnokok újraélesztése, illetve a közvetlen tejértékesítés igen szép gondolat, egy piacgazdaságban "virágozzék minden virág" - értékelte a MOSZ kezdeményezését Feiner Péter. Az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke, aki egyben a Spar Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója is, alapvető közgazdasági összefüggésekre hívta fel a figyelmet: a kereskedelmi láncok nem a termelőktől, hanem a tejfeldolgozóktól szerzik be az általuk értékesítetett tejet illetve tejtermékeket, így a felvásárlási árak alakulásába nincs beleszólásuk. Tehát először azt kellene megvizsgálni, hogy a tejtermelőktől hány lépcsőben, avagy hány kézen keresztül jut el a tej a feldolgozókig.

A közvetlen értékesítésnél a lehető legpontosabban számba kell venni azokat a költségeket, amelyek a tejkereskedelem során összeadódnak - figyelmeztetett az OKSZ elnöke. Az üzletek létesítése, a tejkereskedelemhez szükséges infrastruktúra kialakítása mellett jelentős költségekkel jár a hűtőlánc megteremtése, és az ACCP norma teljesítése - tette hozzá. Az ACCP norma a minőségellenőrzési folyamatot és a szükséges naplózást jelenti.

A Spar Magyarország évente 100 millió liter tejet forgalmaz, és régóta bevált beszállítóitól szerzi be a tejet illetve a tejtermékeket - mondta a Spar ügyvezető igazgatója.

hirado

2008.07.06. 12:08

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek