A kecskeméti Mercedes-üzem teljes kapacitással működve a nemzeti összterméket 1,5 százalékkal emeli majd - írja a Népszabadság.
Mint ismert, Magyarországot választotta a Mercedes: a német konszern jövőre Kecskeméten új gyárat épít 800 millió eurós, azaz 200 milliárd forintos beruházással. A mintegy 2500 főt foglalkoztató üzemben kisebb kategóriájú, az A és a B osztály mellett alsó középkategóriás - azaz a Volkswagen Golf, a Ford Focus és az Opel Astra ellenfelének szánt - autókat , valamint sportos terepjárókat, kompakt egyterűeket és cabrioleteket is gyártanak, a tervek szerint kezdetben 100 ezer, 2011-re 100, 2013-ra 300 ezer darabot évente.
Magyarország egyébként a beruházást illetően Romániával és Lengyelországgal versenyzett. Romániában szinte biztosra vették a sikert, meglehetősen erőteljes kampányt folytattak a beruházásért, melyet - laphírek szerint - a német döntnökök nem vettek jó néven.
Gyurcsány Ferenc miniszterelnök szerint hazánk elsősorban annak köszönheti a sikerét, hogy a gazdasági tárca, a helyi önkormányzat és az ITDH megfelelően együttműködött a Mercedes munkatársaival, nem pedig a német konszernnek nyújtott állami kedvezményeknek (Mindhárom ország az Európai Unió engedélyezte maximális engedményeket biztosította). Utóbbiról egyébként egyelőre nem sokat tudni, de a kabinet ígéretei szerint a támogatási szerződést a későbbiekben nyilvánosságra hozzák majd.
Dieter Zetsche, a Daimler AG igazgatótanácsának elnöke és a Mercedes-Benz Cars vezetője azt mondta: versenyképességük tartós növelése és a kelet-európai piaci lehetőségek kihasználása érdekében döntöttek Magyarország mellett.
A Népszabadság értesülései szerint a Mercedes Kecskemét mellett mintegy 400 hektáros területen építkezne. Az önkormányzat már meg is kereste az érintett tulajdonosokat, akikkel aláíratott egy szándéknyilatkozatot az eladásról és arról, hogy hozzájárulnak a beruházáshoz. A helyhatóságnak azonban nem lesz könnyű dolga, meg kell egyeznie néhány ingatlanberuházóval, kisajátításra is szükség lesz, valamint településrendezési tervét is módosítania kell.
A Mercedes egyébként a beruházással a város legnagyobb foglalkoztatója lesz, szakmunkást találnia azonban nem lesz könnyű: Kecskemét munkanélküliségi mutatója jóval az országos átlag alatt van, az a néhány százalék pedig szakmunkára alkalmatlan segédmunkás.
A lap szerint a konszern számolt ezzel, és Budapesttől Szegedig számít a munkavállalókra, továbbá együttműködni tervez a helyi műszaki szakképző intézettel, valamint a műszaki főiskolával.
Lepsényi Iván, a városban jelen lévő Knorr Bremse Magyarország vezérigazgatója azt mondta: vállalatvezetőként aggódik, a tervezett gyár ugyanis hasonló képzettségű munkaerőt kíván, és fél attól, hogy a térségben munkaerőhiány alakul ki.
A városban egyébként a kereskedők a forgalom élénkülésére, a lakosok pedig az ingatlanárak emelkedésére számítanak.
A Napi Gazdaság arról ír: máris készülnek a Mercedes kínálta lehetőségek kihasználására a hazai autóipari beszállítók. A lap szerint a legnagyobb esélyük várhatóan azoknak a cégeknek lesz, amelyek már eddig is kapcsolatba álltak a nagy hírű márkával, de a többiek is készek mindent megtenni annak érdekében, hogy megrendelésekhez jussanak.
Miközben a nagyobb beszállítók növekedése biztosítottnak látszik, az felettébb bizonytalan, hogy a hazai kis- és középvállalkozások miként válhatnak majd a Mercedes beszállítóivá. A Napi a Veszprém Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közelmúltban elkészített felmérésére hivatkozva azt írta: a kkv-k esélyei folyamatosan romlanak. A beszállítók beszállítóiként is egyre inkább kiszorulnak a piacról.
hirado
2008.06.19. 09:52