Kevesebb távolsági buszjárat, általános drágulás - egyebek mellett ezek lehetnek a következményei, ha rövidesen nem csökken a gázolaj ára. A vállalkozások azt szeretnék, ha visszakaphatnák a dízel után fizetett jövedéki adó egy részét. A Pénzügyminisztérium szerint azonban nincs napirenden a jövedéki adó csökkentése. A gázolaj az elmúlt egy évben harmadával drágult.
"Az üzemanyagot sem tudjuk már kigazdálkodni és a járműveket is fenn kell tartani..." - 320 ezer forintért tankolta tele kamionját a Híradó kamerája előtt egy szállítmányozási cég tulajdonosa. Egy éve még 30 százalékkal kevesebbet fizetett az 1000 liter gázolajért.
Most még nem, de hamarosan árat emelnek a fuvarozók. A gázolaj drasztikus drágulása miatt mindennek nőhet majd az ára. Mindennek, amit szállítani kell.
"Egy 12 százalékos fuvardíjnövekedés az 1,2 százalékos inflációt jelent, tehát ennyiben megjelenik ez a termékek árában" - mondta erről Karmos Gábor.
Nem a kutaknál lenne külön ár a fuvarozóknak, hanem utólag a jövedéki adóból kapnának vissza - legalábbis ezt szeretnék.
Egy liter gázolaj árában 85 forint a jövedéki adó. Így az ÁFÁ-val együtt a teljes árnak majdnem a fele adóként folyik vissza a költségvetésbe.
A huszonnégy Volán-társaságból 20 veszteséges volt tavaly. Ők is olcsóbb gázolajat szeretnének. Vizsgálják a Volán-társaságok a további járatcsökkentést is, azért, hogy a gazdálkodásukat megpróbálják egyensúlyban tartani.
Az uniós szabályozás miatt Magyarország nem csökkentheti a jövedéki adót, de Brüsszelben már dolgoznak egy egységes szabályozáson, persze ezt nem lesz kötelező alkalmazni.
A Pénzügyminisztériumban nem kívántak nyilatkozni. Azt mondták azért, mert egyszerűen nincs napirenden a jövedéki adó csökkentése. Persze ehhez azt is hozzátették, hogy a költségvetés jelenlegi helyzete nem teszi lehetővé ennek az adófajtának a mérséklését, illetve a kompenzációt.
hirado.hu
2008.03.24. 11:05