A nagy értékű autókra még mindig nagy a kereslet külföldön, főleg az orosz piacon, ezeket még megéri külföldre csempészni - mondta a Népszabadságnak Hegedűs Lajos alezredes, a BRFK gépjármű-bűnözés elleni osztályának alosztályvezetője. - Az ellopott autók többsége azonban inkább különböző illegális bontókba kerül, darabjaik pedig a bontott alkatrészeket forgalmazó üzletek polcaira vagy az interneten bárki számára hozzáférhető, felújított alkatrészek kínálati listájára.
Az évente bejelentett összes autólopás negyede-ötöde csalás, illetve lízingcsalás. A leggyakoribb megoldás az, hogy bűnszervezetek öt-tízezer forintért szerződtetnek hajléktalanokat, hogy vásároljanak részletre egy autót. A pénzt természetesen a szervezet adja a hajléktalannak, aki soha nem is látja a gépkocsiját. Néhány hét elteltével a strómant a szervezet felszólítja: jelentse be a rendőrségen, hogy ellopták a gépkocsiját. A biztosító kifizeti az autó árát meghitelező bankot, a szervezet pedig - igény szerint egyben vagy alkatrészeire bontva - eladja a stróman nevén lévő kocsit.
Máskor totálkárosra tört autók vásárlásához vesznek fel hitelt minden gyanú felett álló kereskedők közvetítésével. A bankkal természetesen nem közlik, hogy a meghitelezendő jármű működésképtelen. Az első törlesztőrészletet még ki is fizetik, majd közlik, hogy az autót ellopták, vagy összetört. A biztosító fizet a banknak, a roncsautó oda kerül, ahová eredetileg szánták: a bontóba. A folyamat közben azonban néhányan kerestek pár százezer forintot az ügyleten, amit az összes autós kénytelen megfizetni az ilyen és hasonló "lehúzások" miatt folyamatosan és jelentősen emelkedő biztosítási díjakban.
[LHP.HU]
2005.05.04. 07:51