
Nincs más megoldás: még ma ki kell verni a biztosítóból a papírokat a kötelező felelősségbiztosításról - ez az egyetlen biztos módszer, ha valaki nem kapta meg a csekkjét és a kötvényét új társaságától - írja a Népszabadság.
A pénzügyi felügyelet most méri fel, hogy mely biztosítók, milyen mértékben érintettek a kötelező felelősségbiztosítást váltók adatainak feldolgozási problémáiban - nyilatkozta a lapnak a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének szóvivője. Bindner István szerint ezután lehet átgondolni, a következő években mi történjen, elegendő-e a biztosítók kapacitása ilyen mennyiségű kötelezőt váltó ügyfél adatainak feldolgozására. Ez azonban korántsem vigasztaló azoknak, akiknek nincs csekkjük, és csak egy napjuk marad valahogyan "rendezni" a kötelező biztosítást. Ez ugyanis - minden korábbi állítással szemben - elengedhetetlen.
Az ugyanis az autós felelőssége, hogy legyen a gépjárműre megkötött érvényes kötelező biztosítás. Ezt ráadásul a jogszabályok szerint igazolni is kell. Az ORFK közlekedésrendészeti osztályának vezetője, Jámbor István elmondta, hogy a jogszabályok kötelezően előírják: közúti ellenőrzés alkalmával - ha a biztosítási jogviszony fennállása a nyilvántartásból nem állapítható meg - a járművek üzemben tartója köteles átadni a felelősségbiztosítás meglétét igazoló okmányokat, úgymint a kötvényt, a díjfizetést igazoló csekket vagy a biztosító által kiállított igazolást.
A probléma leginkább azokat érinti érzékenyen, akik mégsem kaptak semmit. Számukat nem tudni. Egyesek szerint a 700 ezer biztosítót váltó nagy részét, a biztosítók szerint elenyésző hányadukat érinti a gond. Pár tízezren azonban minden valószínűség szerint küszködnek ilyen problémával - és mindehhez hozzá kell venni azokat is, akik csekket kaptak, de biztosítási kötvényt még nem.
A biztosítópapírokat semmi sem helyettesítheti. Korábban mindenki azt hitte: az alkuszoktól kapott igazolás elegendő - ezt azonban nem fogadhatja el a rendőr.
A rendőr három dolgot tehet azzal az autóssal, akinek a biztosítási jogviszonya a nyilvántartásból nem állapítható meg, és ellenőrzéskor nem tudja igazolni, hogy van érvényes felelősségbiztosítása, és a díjat is fizeti. Figyelmeztetheti (és fizetés nélkül elengedheti), három- és húszezer forint közötti helyszíni bírsággal büntetheti, vagy feljelentheti. A rendszámot, hacsak nem próbálkozott valaki hamis iratokkal igazolni nem létező biztosítását, nem veszik le a helyszínen.
A pénzügyi felügyelet éppen ezért az ajánlotta: aki nem kapja meg a biztosítójától a csekket, és a kötvényt, az még ma próbálja meg azt ott megszerezni, ám ha ez nem megy, akkor esetleg fizesse be az első díjrészletet - a rendszám, és az ajánlaton szereplő hivatkozási szám feltüntetésével - rózsaszín postai csekken, esetleg átutalással. Ám ez utóbbi mások szerint nem jó megoldás. A Magyar Biztosítók Szövetségénél azt mondták: feldolgozási gondok lehetnek a rózsaszín csekkes befizetésnél.
Az ORFK osztályvezetője is úgy vélte: csak azért, hogy legyen mit felmutatni a rendőrnek, nem érdemes rózsaszínű csekken előre befizetni a szerződési ajánlaton feltüntetett biztosítási díjat. Jámbor szerint aki biztosítót váltott, de még nem kapta meg a kötvényét és nem fizetett biztosítási díjat sem, legjobban teszi, ha a biztosítóváltással összefüggő valamennyi iratát magánál tartja.
Mint mondta: ha a sok különféle irat és levelezés sem győzi meg a rendőrt, kérje az autós a járőrt, hogy jelentse fel. Ez esetben néhány napon, vagy héten belül az autó tulajdonosa lakóhelye szerint illetékes okmányiroda szólítja majd fel a tulajdonost, igazolja, hogy van érvényes kötelező biztosítása. Akinek szerencséje van, annak addigra rendeződik az ügye.
Jámbor István hangsúlyozta: a rendőrség nem száll rá az autósokra, nem próbál meg hasznot húzni (azaz bírság-többletbevételhez juttatni a költségvetést) a szorult helyzetükből.
hirado
2008.01.30. 10:18