
Május 1-jével lép hatályba a kormány múlt év végén elfogadott 410-es számú rendelete, mely nemcsak abban hoz változást, hogy a közlekedési szabálysértéseknél az üzemben tartót is büntethetik (már amennyiben nem sikerül felderíteni az elkövetőt), hanem az eddigieknél magasabb összegű bírsággal sújtja a gyorshajtókat - írja a Népszabadság.
Annak, akit lakott területen 50 helyett, mondjuk, 100-zal mérnek majd be, akár 130 ezer forintot is fizethet, már ha rendőrségi traffipax azonosítja. Májustól ugyanis az önkormányzatok és a közútkezelők is jogot kapnak a sebességmérésre a kezelésükben lévő utakon, s ezt atevékenységet akár vállalkozásokra is bízhatják. Az így bemért autósoknak pedig nemcsak a közigazgatási bírsággal kell számolniuk, hanem a sebességmérés költségeit is ki kell majd fizetniük.
Persze a maszek sebességmérőknek igen szigorú jogi és műszaki feltételeket kell teljesíteniük: a többi közt a gyorshajtás tényét GPS-szel egybeépített digitális fényképezőgépekkel kell rögzíteniük, melyről nem csak a gyorshajtó autó rendszáma, típusa és sebessége olvasható majd le, hanem hitelt érdemlően bizonyítani kell azt is, hogy hol, és pontosan mikor végezték el a mérést.
Ilyen berendezése jelenleg még a rendőrségnek sincs, náluk jelenleg a szolgálati fegyelem és a belső elszámoltathatóság a garancia arra, hogy a traffipax valóban ott állt és mért, ahol azt az iratokban feltüntették. Ez azonban csak 2012-ig lesz így, addig a rendőrségnek is be kell szereznie a speciális berendezéseket, ha gyorshajtókra akar vadászni.
Azt egyébként sem a rendőrség, sem a magán-sebességmérők nem tehetik meg, hogy "százméterenként" egymás mellé állítsanak több lézeres sebességmérőt. A vonatkozó jogszabályok azt is kizárják, hogy a különböző sebesség-ellenőrzésre jogosult szervezetek ugyanazért a szabálysértésért külön-külön megbírságoltassák az autósokat.
A Népszabadság értesülései szerint a rendőrség már keresi a legalkalmasabb útszakaszt az átlagsebesség-mérésen alapuló sebességtúllépés-mérés hazai, kísérleti bevezetésére. Várhatóan még az idén (valószínűleg az M7-es autópályán) megkezdődik a kísérlet, s 2009-től, amikor várhatóan az autópályáinkon bevezetik az új, kilométerarányos díjfizetést, a sztrádákon áthaladó járművek átlagsebességét is mérik majd.
A jövőben a gyorshajtásért, a kanyarodási, megállási szabályok megsértéséért mindenki közigazgatási bírságot fizet. Akit a rendőr megállít (tilosban parkolás esetén a közterület-felügyelő vagy a rendőr tetten ér), a bírság mellett szabálysértési eljárás keretében büntetőpontot kaphat, vagy bevonhatják a jogosítványát. Szabálysértési bírságot azonban ez esetben nem kell fizetnie.
Mindemellett 100 ezer forintba kerülhet a piroson való áthajtás, s akár 300 ezer forintja is bánhatja az autósnak, ha fokozottan védett természeti területen engedély nélkül autózik.
hirado
2008.01.08. 10:50