
Az előnytelen metrószerződések miatt Demszky Gábor főpolgármester beáldozná bizalmasát, Gulyás Lászlót, a metró-projektigazgatóság második emberét - értesült a Népszabadság.
A lap úgy tudja, ha Gulyás akár több tízmillió forintos végkielégítéssel is számolhat, ha végleg menesztik.
A DBR Metró Projekt Igazgatóságnál Gulyást tavaly tavasszal váltották le vezetői állásából, indoklás nélkül. Ezt éppen aznap jelentette be a főpolgármester, amikor tudatta a nyilvánossággal, hogy a 2009-es - azóta már 2011-re módosított - átadási határidőt sem tudják tartani.
Éppen a rosszul megkötött szerződések miatt főhet a főváros és a BKV feje a Fővám tér miatt: az oda tervezett állomást ugyanis csak egyéves késéssel tudná befejezni a kivitelező Hídépítő. Ez esetben viszont a metróvonal nem készülne el 2011-re.
A Népszava tegnap azt írta: elképzelhető, hogy a Fővám téri megállót egyszerűen kihagyják, a főváros azonban tudatta: ragaszkodik az állomáshoz, ami a beruházás megtérülési mutatói - és a remélt EU-támogatás - szempontjából elengedhetetlen.
Elvileg megoldást jelentene az is, ha a Hídépítővel szerződést bontanának, csakhogy ez esetben a főváros nem számolhatna kötbérrel, új kivitelezőt keresni legalább három hónapba telne, ráadásul a városházának nem áll érdekében komolyabban tengelyt akasztani a társasággal, hiszen az nemcsak a Fővám téri, hanem az Etele téri és a Szent Gellért téri állomások építésében, valamint a Bamco-konzorcium tagjaként az alagútfúrásban is részt vesz.
Nem mellesleg egyelőre azt sem tudni, hogy a Hídépítő Fővám térről való levonulása után akadna-e egyáltalán olyan vállalkozó, aki képes volna a feszes ütemtervet teljesíteni. Az alagútfúró pajzs ugyanis augusztusra elérne a Fővám térhez. Ha addig nem sikerül tisztázni a most még félkész állomás sorsát, az a fővárosnak volna ráfizetés, a pajzs leállítása ugyanis naponta 25 millió forintba kerülne.
Ezért várható az a döntés, hogy a Fővám téri megállót egyelőre csak annyira építik meg, hogy a fúrópajzsok áthaladhassanak rajta. A lap úgy tudja, hogy később az állomást befejezik, de csak 2011 után, miután elkészült a 4-es metró első szakasza. Ez esetben azonban az új földalattit fél évre le kellene állítani.
hirado
2008.01.08. 10:49