
Noha szerte Európában különböző alternatív anyagokat használnak síkosságmentesítésre, nálunk tartja pozícióit a sólobbi - írja a Népszabadság.
Magyarországon évente 300-350 ezer tonnányi sót használnak fel az utak síkosságmentesítésére. Hogy mennyibe kerül a jórészt Ukrajnából és Romániából behozott só, üzleti titok, ám borítékolható, hatalmas, sokmilliárdos üzletről van szó. Ráadásul ezt a területet rendre elkerüli a reflektorfény: senki nem szól bele, hogy az önkormányzatok és az útfenntartók mivel jégmentesítik az utakat.
A só károsítja a környezetet: szikesedést okoz, megöli a növényeket, korrodálja a betont, az aszfaltot, a fémből készült közműveket és a járműveket. A környezetvédelmi minisztérium adatai szerint évente minimum 30 milliárd forint kárt okoz a só (más számítások alapján ez az érték a 120 milliárd forintot is elérheti).
Az alternatív síkosságmentesítők közül a legtöbb hatásvizsgálatot a Transheat nevű, Magyarországon gyártott oldattal végezték. A műtrágyagyártás egyik "oldalágán" előállított anyag a sónál lényegesen kevésbé károsítja a környezetet (gyorsan elbomlik, a betont és az aszfaltot nem bántja, a fémek közül pedig egyedül a rézre van kismértékű korróziós hatással). Előnye ugyanakkor, hogy mínusz 20-28 fokig használható (a só ekkora hidegben már nem olvasztja meg a jeget).
A Transheatnak két komolyan vehető hátránya van: drágább a sónál (legalábbis a kilónkénti ára, kijuttatni ugyanis kevesebbet kell belőle), és - mivel folyadékról van szó - más technológiát igényel. Talán ennél is többet nyom azonban a latban, hogy a só "lecseréléséhez" nagyon régi, esetenként több évtizedes üzleti kapcsolatokat kellene megbolygatni. Ráadásul erre egyértelmű politikai szándék sincs: a zöldtárca régóta szorgalmazza a váltást, a GKM viszont évek óta "fekteti a környezetkímélő síkosságmentesítésről szóló rendelettervezetet.
A Népszabadság úgy tudja: a Transheat gyártója megkereste Gyurcsány Ferenc miniszterelnököt, Fodor Gábor környezetvédelmi miniszter pedig egyeztetni kezdett a GKM-mel, illetve az önkormányzatokat felügyelő minisztériummal. Így esély nyílt arra, hogy megvalósítják végre a Levegő Munkacsoport 2006-os javaslatát és az érintett tárcák, valamint az útfenntartók szakértőinek bevonásával közös vizsgálatban tesztelik az alternatív síkosságmentesítőket.
hirado
2008.01.08. 10:48