HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Mer nagyot álmodni a MÁV

t: 75

Mer nagyot álmodni a MÁV

Húsz villamos hajtású és tíz dízel-elektromos motorvonat, valamint 15 motorvonati kocsi - ennyi jármű beszerzését határozta el ősszel a MÁV igazgatósága.

A három közbeszerzési eljárást októberre tervezték kiírni, a projekt azonban késik. A MÁV járműprogramja azért akadt el, mert hónapok óta tart a huzavona: az állami vasút tulajdonosi felügyelete a gazdasági tárcánál marad, vagy januárban átkerül a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-hez. A szaktárca vélhetően nem merte letenni a garast a beruházások mellett, az MNV ugyanakkor még mindig nincs abban a helyzetben, hogy dönthessen költséges ügyben.

Ha a MÁV belevág járműprogramjába, első nekifutásra hozzávetőleg 42 milliárd forintot költ majd el vonatokra. A Győr és Bécs közötti közlekedésre szánt húsz két áramnemű - azaz a magyar és az osztrák vasút villamos felsővezeték-hálózatán egyaránt közlekedni képes - elektromos motorvonat önmagában hozzávetőleg 24 milliárd forintba kerülne. További mintegy 8 milliárd forintot kellene fizetni a MÁV igazgatósága által jóváhagyott közbeszerzési tervekben szereplő tíz dízel-elektromos motorvonatért. A meglévő orosz motorvonatok befogadóképességének javításához indokoltnak tartott 15 úgynevezett betétkocsi pedig a becslések szerint még 10 milliárd forinttal dobná meg a vasút számláját. Igaz, a MÁV lízingelné vagy bérelné új vonatait, kivéve az orosz kocsikat, melyekért készpénzzel kell fizetni.

A MÁV mindezek mellett emeletes vonatok beszerzését fontolgatja. Egy belső javaslat szerint a társaság öt nagy forgalmú vasútvonalán kétszer 35, azaz összesen 70 emeletes szerelvényt közlekedtetne. Az azonban még nem dőlt el, hogy a vasút a győri vonalon már kipróbálthoz hasonló emeletes vasúti kocsikból szerezze be a hetven vonatra valót, vagy eleve emeletes motorvonatokat vásároljon. Mindenesetre annyi bizonyos: ha a döntéshozók végül az utóbbi megoldást választanák, a MÁV első 35, emeletes motorvonatára mintegy 70 milliárd forintot költene. Ha pedig az opciós csomagot is lehívják, a teljes beszerzés értéke akár 140 milliárd forint is lehetne.

Egyelőre nincs válasz arra: a MÁV végül megkapja-e, és ha igen, mikor a szabad jelzést újabb járművei beszerzéséhez. Ha azonban a kormányzat a 2010-es választások előtt az új vonatokkal akarja megmutatni a vasút átalakításában elért eredményeket, jó lesz sietni. Ha ugyanis a három, már ősszel tervbe vett közbeszerzési eljárás, illetve az emeletes vonatok beszerzése csak tavasszal indul meg, valószínű, hogy az új szerelvények lekésik majd a csatlakozást.

hirado

2007.12.14. 10:05

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek