
Nem annyira a csúszópénzen, sokkal inkább az összeköttetéseken dől el, ki, milyen hatékonysággal tudja elintézni ügyeit a hazai hivatalok útvesztőjében - derül ki egy, a Népszabadság közölte, a hazai közigazgatás megítéléséről készült kutatásból.
E szerint a válaszadó 46,9 százaléka mondta azt, hogy "személyes kapcsolatai révén gyorsabban elintéződött ügye", 40,1 százalék pedig, hogy " ismerősként nem kellett várakozni". Mintegy 8,1 százalék "adott ajándékot a segítségért az ügyintézőnek".
Azok aránya, akiknél "pénzt kértek az ügymenet gyorsításáért", 3,2 százalék, és majdnem ugyanennyien (3,1 százalék) vannak azok, akiknél "pénzt kértek, hogy ne büntessék meg". A legkisebb csoportot azok teszik ki (1,8 százalék), akiknél "pénzt kértek a kedvező elbírálásért".
A napilap cikke mindebből azt a következtetést vonja le, hogy a magyar közigazgatás - általánosságban - nem különösebben korrupt, hiszen - a felmérés szerint - a hivatalokban az ügyfelek csekély része próbál kenőpénzzel eredményt elérni, legtöbben inkább "kapcsolati tőkéjüket" vetik be.
A vállalatoknál magasabb mindkét arányszám: megvesztegetéssel 15 százalékuk jutott eredményre, összeköttetéssel viszont a megkérdezettek több mint 60 százaléka szerint könnyen célt lehet érni.
Az ügyfelek egyébként többnyire elégedettek az ügyintézőkkel és a hivatali tarifákkal, míg a várakozási idővel már kevésbé. Átlagosan csaknem 40 percet töltünk el egy-egy alkalommal a hivatali ügyintézéssel.
hirado
2007.12.03. 10:43