HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > MÁV Cargo: Kóka eladta az aranytojást tojó tyúkot?

t: 104

MÁV Cargo: Kóka eladta az aranytojást tojó tyúkot?

Jól jártak az osztrákok a MÁV Cargóval. A privatizációs tender győztese, az RCA és a GYSEV által alkotott konzorcium ezzel az üzlettel döntő pozíciót szerzett mind a kelet–nyugati irányú, mind pedig az Olaszország felé irányuló vasúti szállításban. A magyar állam pedig természetesen megint a rövidebbet húzta, a jó állapotú és pozíciójú cégért kapott pénzt egy év alatt elköltik majd a 2002 óta tartósan és súlyosan veszteséges MÁV konszolidálására.

Sokakban felmerül a kérdés: a száz százalékban az osztrák állam tulajdonában lévő Rail Cargo Austria vezette konzorciumnak miért érte meg versenytársainál jóval többet adni a magyar vasúti teherszállításért. Az uralkodó magyar gazdaságpolitikát – miszerint az állam rossz tulajdonos – alapjaiban cáfoló cég 2006-os forgalma 2,252 milliárd euró volt, 93 millió tonna árut szállított és 8237 embert foglalkoztatott. A MÁV Cargo a maga 371 millió eurós bevételével, 46 millió tonnájával és 3170 munkatársával kis cégnek tűnik, de ennek a kis cégnek nagy lehetőségei vannak – többek között a tranzitforgalomban.

ROLA – kamionok síneken

Ausztriában megint messzebbre látnak, mint itthon. Az osztrák vasúti holding, a fejlesztéseit következetesen saját erőből megoldó ÖBB ugyanis az utóbbi években jelentős összegeket ruházott be a ROLA-fejlesztésekbe, a kamionok vasúti szállításába. Megtörtént a speciális vagonok beszerzése, kialakították a rakodási feltételeket. Mivel az unióban is egyre többen követelik ezt a környezetbarát megoldást, nyugodtan kijelenthetjük, hogy a nem is annyira távoli jövőben az utakat tönkretevő és a halálos balesetek okozásában is jelentős arányt képviselő kamionokat, ahol csak tudják, vonatoztatják majd.

Nem volt más választása az osztrákoknak

Ha megnézzük a térképet, az is hamar egyértelművé válik, hogy az osztrák cégnek, ha meg akarja tartani pozícióit, mindenképpen nyernie kellett. A tenderen 86 milliárdos ajánlatával második helyezett szlovák konzorcium ugyanis a MÁV Cargo megszerzése után egyszerűen ki tudta volna kerülni Ausztriát a kelet–nyugati forgalom tekintetében. Talán ezért is volt hajlandó 102,5 milliárdot fizetni az RCA, és ezek után felmerül a kérdés, hogy Kókáék akár még feljebb is tornászhatták volna az árat. Az sem véletlen, hogy az RCA-t emlegeti mindenki vevőként, meg nem erősített információink szerint az 54 százalékban magyar, 46 százalékban osztrák állami tulajdonban lévő GYSEV csak 10 százalékkal van jelen a győztes konzorciumban.

Az egyetlen nyereséges részleg

A MÁV Cargo jól működő cég volt – állítják egybehangzóan forrásaink. A zökkenőmentesen megoldott kiszervezés után is megmaradt az eredményesen működő menedzsmentje, amire állítólag az új tulajdonos is számít majd. Köztudomású, hogy a Magyar Államvasútakon belül ez volt az egyetlen, nyereséget termelő részleg. Annak ellenére tudott jól működni, hogy a 2002-es kormányváltástól csak szaporodó, jórészt a szakmán kívülről érkező MÁV-felsővezetés sokszor beleszólt a dolgokba. Egyes vélemények szerint egyébként pontosan ez a vízfej termeli az állami vasút évente 100 milliárdot is meghaladó hiányának jelentős részét: röpködnek a milliárdok fizetésekre, autóbeszerzésre, szakértői díjakra.

Magyar Nemzet

2007.11.29. 09:34

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek