
Jövő év közepétől minden vasúti tevékenységet folytató cégnek kötelező biztosítást kell kötnie, vagy bankgaranciával kell rendelkeznie az általa okozott károk megfizetésére, ami a Magyar Államvasutak (MÁV) esetében - ha általános vasúti baleset következik be - a számítások szerint 700-800 millió forint összeghatárig szóló kötelező felelősségbiztosítást jelent.
Az erről szóló kormányrendelet szerint új vasúti társaság csak akkor kaphat tevékenységi engedélyt, ha rendelkezik baleseti fedezettel, illetve a már működőknek minden év május 31.-ig igazolniuk kell a vasúti igazgatási szervnél, hogy a következő év végéig van ilyen fedezetük.
Mindenkinek, aki vasúti tevékenységet végez, rendelkeznie kell a baleseti károkra fedezettel, mondta ki a vasúti törvény, és egyúttal a kormányt hatalmazta fel arra, hogy ennek a részletszabályit kidolgozza.
Az új engedélyt kérőknek jövő év január 1.-től kell igazolniuk a fedezetet, míg a már működő cégeknél jövő év július 1. a határidő.
A baleseti károk rendezésére szolgáló vagyoni biztosíték bankgarancia, vagy pedig biztosítás lehet, de ez utóbbit csak Magyarországon tevékenységi engedéllyel rendelkező biztosítóval lehet megkötni (a bankgaranciára nincs ilyen megszorítás). Mindkét fedezetből a következő károk bekövetkeztekor lehet fizetni: személyi-, és poggyász károk, a vasúti pályában, annak tartozékaiban, a vasúti járműben, a szállított áruban és a környezetben bekövetkezett károkra.
Az előírt fedezet nagysága függ a vasúti tevékenység módjától, a földrajzi területtől és a tevékenység nagyságrendjétől. A fedezetet képletekkel kell kiszámítani, a rendelet csak a minimális összegeket tartalmazza. Így például, aki országos és elővárosi vasúton végez személyszállítást, annak az általa okozott balesetekre legalább 100 millió forint fedezettel kell rendelkeznie. Az ugyanitt árutovábbítással foglakozó cégnek a minimális fedezete 50 millió forint, míg a pályahálózatot működtetőé 200 millió forint.
A legnagyobb magyar vasúttársaságnak, a MÁV csoportnak az általános vasúti balesetek fedezetére a számítások szerint mintegy 700-800 millió forint összeghatárig kell majd felelősségbiztosítást kötni a jövő június 30-ig a rendelet alapján. Az úgynevezett katasztrófa balesetek fedezeti összeghatárát a rendelet nem szabályozza részletesen. A katasztrófa baleset a legnagyobb személyi sérüléssel és dologi kárral járó esemény, ami bekövetkezhet. Ilyen esetben a dologi kár akár több milliárd forint is lehet - tájékoztatta az MTI-t Jókai Miklós, a MÁV kockázatkezelési és kontroll osztályának vezetője.
A korábbi rendszerben a MÁV - a fentieken kívül - nem kötött biztosítást, azt a kártérítést saját forrásból fedezete. Az előforduló károk kis száma miatt az ilyen méretű vállalkozásoknál ez bevett gyakorlat volt. Most ezen változtat az új kormányrendelet - magyarázta Jókai Miklós. Az osztályvezető elmondta azt is, hogy a MÁV elsősorban a katasztrófa kockázatait próbálja meg lefedni magasabb önrészű felelősségbiztosítással, amit a MÁV csoporton belül együttesen próbál megkötni.
hirado
2007.11.25. 10:32