> Mérlegen a hajnali sztrájk: 500 busz nem közlekedett! A BKV ígéretszegést emleget!

Csaknem 500 busz, vagyis valamivel kevesebb, mint az összes járat fele nem járt hajnalban 4 és 6 óra között a fővárosban, a két órás figyelmeztető sztrájk idején. Az 5 buszgarázsból kettőben sztrájkoltak, sem a sofőrök, sem a szerelők nem vették fel a munkát. Tizenkét vonalon nem jártak a buszok és villamosok, ez elsősorban Dél-Budán és Kelet-Pesten okozott késéseket. A szakszervezetek egyebek közt a jobb munkakörülményekért és a tervezett járatritkítások ellen sztrájkoltak.
Nemes Gábor, a Cinkota Autóbusz Üzem szakszervezetének elnöke közölte: reggel 6 órakor a munkabeszüntetés befejeződött, a dolgozók felvették a munkát. Nemes Gábor szerint Budapest közlekedése a késő délelőtti órákban állhat helyre teljesen.
Rákoskeresztúron még a forgalomirányító sem tudta, hogy melyik busz megy, melyik nem. A cinkotai garázsból kétszázötven busz nem ment ki, a kelenföldi telephelyen kétszázharminc kocsi várakozott. A legrosszabb helyzetben azok az utasok voltak, akik nem a végállomáson vártak a buszra. Volt, aki egy órán át várt hiába a hidegben.
A létszámleépítés ellen és a buszok rossz állapota miatt sztrájkoltak a dolgozók.
"Nem az a probléma, hogy nem szerettünk volna dolgozni, de azért néha nem ártana, ha utánanéznének, hogy miért nem mennek a buszok" - közölte Földesi Zoltán buszvezető.
Az első mérleg szerint a járművezetők nyolcvan, míg a műszaki dolgozók kilencven százaléka nem dolgozott hajnalban.
"Én úgy ítélem meg, hogy sikeres volt, annak ellenére, hogy a társaság vezetése felvonultatta a teljes vezetést sőt a főpolgármester helyettes úr is kijött agitálni, hogy ne sztrájkoljanak a munkavállalóink" - közölte Bartha Pál.
A BKV szerint jogellenes volt a sztrájk, ezért bírósághoz fordultak. A társaság azt közölte, hogy amennyiben a bíróság is így ítél, akkor a munkabeszüntetést kezdeményező szakszervezeti vezetőket terheli a felelősség.
A BKV szerint a szakszervezetek megszegték az ígéretüket
A Budapesti Közlekedési Zrt. szerint a szakszervezetek megszegték az ígéretüket, mert az éjszakai járatok csaknem fele félreállt a sztrájk megkezdésekor - mondta a társaság vezérigazgató-helyettese kedden az MTI-nek. Az egyik szakszervezet vezetője ezt visszautasította, szerinte a vonalak átszervezésekor történhetett probléma.
Regőczi Miklós, a BKV kommunikációs és értékesítési vezérigazgató-helyettese a távirati irodának elmondta: a 45 éjszakai buszból 20 félreállt a sztrájk megkezdésekor, ezzel a szakszervezetek vezetői megszegték azon ígéretüket, hogy az éjszakai járatok végigviszik a műszakjukat.
Az előzetes becslések szerint a cinkotai buszgarázs dolgozóinak 85-90 százaléka és a kelenföldi garázs dolgozóinak 60-65 százaléka vett részt a két szakszervezet kétórás figyelmeztető sztrájkjában reggel 4 és 6 óra között - közölte a BKV sajtóosztálya.
A sztrájk a legnagyobb fennakadást Rákoskeresztúron okozta, ahol a körülbelül 30-40 százalékos teljesítménnyel üzemelő 61-es autóbuszon kívül a többi vonalon csak egy-egy busz járt. A BKV közlése szerint Dél-Budát az alvállalkozókkal többnyire sikerült kiszolgálni; a gyors 7-esen a buszok 95 százalékát, a 7-esen és a 173-ason a járművek körülbelül 30 százalékát adták ki forgalomba. A BKV szerint a többi vonalon alig járt autóbusz.
Regőczi Miklós elmondta: reggel 6 órakor felvették a munkát mindkét sztrájkoló buszgarázsban, a menetrend szerinti forgalom várhatóan délelőtt 9-10 óra körül áll teljesen helyre.
A BKV menedzsmentjének álláspontja szerint a szakszervezetek elégséges szolgáltatásként 0 százalékos teljesítményt nyújtottak. Regőczi Miklós közölte: a buszgarázsokban fokozott műszaki ellenőrzést tartottak, hibás járművet azonban nem találtak, a BKV ezért továbbra is megalapozatlannak tekinti a szakszervezeteknek a járműállomány balesetveszélyes állapotára vonatkozó állításait.
A sztrájkoló dolgozókat munkahelyükön kereste fel a munkabeszüntetés ideje alatt Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és Antal Attila, a BKV vezérigazgatója.
Nemes Gábor, a Cinkota Autóbusz Üzem szakszervezetének elnöke az MTI kérdésére visszautasította a BKV vezérigazgató-helyettesének állításait; szerinte az éjszakai buszok egy részének leállását a vonalak átszervezése okozhatta. Nemes Gábor állítása szerint a szakszervezetek nem adtak utasítást az éjszakai járatok leállítására.
hirado
2007.11.20. 10:51