HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > AKTUÁLIS > Megint drágábban tankolunk... - Meddig emelékedhetnek még az árak?

t: 405

Megint drágábban tankolunk... - Meddig emelékedhetnek még az árak?

Szerdától megint többet kell fizetnünk - de vajon meddig tart az emelkedés?

A műsorvezető Krizsó Szilvia: Megint drágul az üzemanyag, éjféltől 3 Ft-tal többet kell fizetni a benzinért és 4-gyel a gázolajért. A 95-ös benzin ára ezzel sok helyen átlépheti a 300 Ft-os lélektani határt. Harmadik hete folyamatos a drágulás, és a szakértők szerint még nincs vége. Ekkora szinten áll ugyanis az olajár a világpiacon, bár késő délután már ismét csökkent valamelyest. A kormány egyelőre nem tervezi, hogy az adótartalom csökkentésével mérsékli a benzin árát. Az üzemanyagár-emelkedés azonban idővel megjelenik szinte valamennyi termék és szolgáltatás árában. Több európai légitársaság pedig már bejelentette, hogy emeli a kerozin pótdíjat.

R.: - Nincs roham a benzinkutaknál. A kutasok szerint nem érezhető, hogy többen tankolnának az áremelés miatt. Szerintük nem éri meg ezért autóba ülni, tanknagyságtól függően maximum 50-80 Ft-ot lehet ma spórolni a teletankolással. Ha azonban azt nézzük, hogy egy hónappal ezelőtt ugyanezt a tankot még 500-800 Ft-tal kevesebbért tankoltuk tele, akkor az már jelentős áremelés. A benzin idén nyáron volt a legdrágább, akkor 290 Ft-ba került a benzin literje, tavaly pedig a 300 Ft-ot is átlépte. 2004-ben, ha a 95-ös benzinárak két egymást követő hétfőn elérte a 250 Ft-ot, a kormány úgy mérsékelte a jövedéki adót, hogy a benzinár 250 Ft alatt maradjon. Most erre nem számíthatunk.

Budai Bernadett, kormányszóvivő: - 2004-ben az bizonyosodott be, hogy amikor a benzin árához hozzányúlt a kormány az érdemben nem befolyásolta a megvásárolt benzin mennyiségét, tehát magyarán nem vásároltak se több, se kevesebb benzint annak hatására az emberek, hogy csökkent a benzin ára.

R.: Az árváltozás eddig az idén sem befolyásolja jeletősen a fogyasztókat. Az első 9 hónapban 1200 millió liter benzint és csaknem ugyanennyi gázolajat tankoltunk. 4 %-kal többet, mint tavaly ilyenkor. Az üzemanyagár emelkedése idővel megjelenik szinte valamennyi termék és szolgáltatás árában. És lódíthat az infláción is. Több európai légitársaság már bejelentette, hogy emeli a kerozin pódíját, vagyis drágábbak lesznek a repülőjegyek. A MALÉV azonban nem tervez jelentős emelést.

Németh Krisztina, szóvivő, MALÉV: - Amennyiben úgy ítéli meg a légitársaság, hogy ez a magas ár tartósnak bizonyul, úgy kénytelen természetesen érvényesíteni a kerozin pótdíj mértékében, jelenleg, ahogy mondtam, nincsen róla döntés. Ami várható, elképzelhető, hogy a középá- és rövid távú járatok esetében egy-két eurónyi emelésre kerül sor.

R.: - Vagyis egy 25-30 ezer Ft-os útnál maximum 4-500 Ft-os emelkedés várható. Persze csak akkor, ha nem emelkedik jobban az olajár.

Mv.: - Nézzük meg, hogy olajár-ügyben mire lehet számítani a következő hetekben, hónapokban. Mutatjuk.

R.: - Mert a Közel-Keleten bizonytalan a helyzet. Sokáig ezzel magyarázták az elemzők, miért magas a fekete arany ára. Igenám, de a Közel-Keleten olyan régóta bizonytalan a helyzet, hogy az már bizonyosan nem emeli az árakat jelentően. Vagy legalábbis olyan jelentősen nem, hogy elérje a bűvös 100 dollárt a hordónkénti olajár. Hát akkor a piaci kereslet növekedése - vágnák rá akár ebben az irodában is a brókerek. És ez már közelebb áll az igazsághoz - mondja Sarkadi Szabó Kornél.

Név nélkül: - 93,7 dollár hordónként délután 4 órakor.

R.: - Ez az ár valóban egyrészt annak köszönhető, hogy a fejlődő piac, Kína, India, de az Egyesült Államok is egyre több olajat használnak. De már nem arról van szó, mint a '70-es évek végi olajválság idején, hogy ezek a gyárak vagyis az ipar szívná magába az olajszármazékokat. Ma a motorizáció felelős a nagy fogyasztásért. Vagyis ezek a kínai autók pöfögtetik el azt a benzint, aminek következtében így emelkedett a kőolaj ára az elmúlt hét évben. 25,5 dollárról 96,5 dollárra. A háborúkat és a természeti katasztrófákat nem számoljuk. És van még valami apróság.

Sarkadi Szabó Kornél, vezető elemző, Cashline Értékpapír Zrt.: - Az elmúlt egy évben érezzük azt és érzem azt, hogy elszakadt a tényleges viszonyoktól az olaj funkciójától az olaj ára, és egyre nagyobb mennyiségű spekulatív tőke áramlott az olaj piacára.

R.: - Vagyis a fekete arannyal kereskedni jó üzlet. Ha csak az elmúlt 11 hónap adatait nézzük, akkor jól látható, hogy biztosan emelkedik az ár, de ez már nem tarthat sokáig - állítja a fiatal elemző.

S.Sz.K.: - Magyarul egy lufit látunk, egy fúvódó lufit látunk, ami előbb-utóbb vissza kell, hogy jöjjön, ki kell, hogy pukkadjon.

R.: - De mikor?

S.Sz.K.: - Ha az energiaár így marad, előbb-utóbb lehet azt jósolni, hogy a világ országaiban bekövetkeő kamatemelések önmagukban visszafogják majd a fogyasztást, tehát olyan fundamentumok fognak keletkezni a rendszerben, ahol 2-3-4 hónapon belül automtikusan kiváltják az olajpiacon a megadott korrekciót, vagyis a fekete arany árának éles visszaesését.

R.: - Akkor összegezzünk, már csak néhány hónap és olcsóbb lesz az olaj - állítja az elemző. Ezzel együtt a benzin ára is csökkenni fog, akkor majd mindenki ismét nagyon vásárol belőle, hiszen olcsó. A nagy kereslet miatt aztán megint felmegy majd az ára és ez így megy, amíg ki nem fogyunk belőle. Ilyen a kapitalizmus. De ezt már egy filozófus mondta. Az idősebbek emlékezhetnek rá.

Mv.: - Estére vártuk a MOL képviselőjét, de délután sajnos lemondták a részvételt, ezt azért sajnáljuk különösen, mert az olajáron kívül megkédeztük volna a véleményüket arról is, hogy az Európai Bizottság vizsgálja az úgynevezett lex Mol törvényt. Vendégünk viszont Farkas Péter, a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézetének főmunkatársa, jó estét kívánok. Ön szerint hol lehet a határa? Elindult most lefelé az olaj ára, vajon lehet-e ez a tendenciája annak, amiről az előbb az elemző beszélt az összeállításban?

Farkas Péter, a Magyar Tudományos Akadémia Világgazdasági Kutatóintézet, főmunkatárs: - Ilyen rövid távú tendenciákat nem lehet megjósolni, a folyamatok azok hosszabb távúak, még hónapokban, években kell mérni. Egyetértek az elemzővel, aki arról beszélt, hogy itt az olajár alakulását spekulációs folyamatok is befolyásolják.

Mv.: - Mik még?

F.P.: - A világgazdaságban az olaj kitermelési költsége az nem indokolja ezt a magas olajárat, a Közel-Keleten 5 dollár alatt van, az északi-tengeri olaj kitermelésének költsége 20 dollár alatt van és közben ilyen hatalmas egekbe szökő árak vannak pillanatnyilag a világpiacon.

Mv.: - Ez minket sajnos nem vígasztal, hogy igazából nem indokolja minden a mostani magas árakat, mi azt látjuk, hogy ez megjelenik a benzin árában vagy a gázolaj árában. Ön szerint hol van pl. a benzin árának határa? Most 300 Ft körül járhat, nem mindenhol fogja átlépni, de lehet.

F.P.: - Hát azt hiszem, hogy az elemzők nagyjából egyetértenek azzal, hogy a mostani árak azok valószínűleg csúcsot jelentenek, a GKI Energiakutató Intézete az ugyan azt mondja, hogy a 100 dollárt is meghaladó olajárak alakulhatnak ki a jövő év elejére, de más elemzők a Wall Streeten pl. a Goldman Sax az inkább 75-80, az Amerikai Egyesült Államok...

Mv.: -...bocsánat, hogy félbe...

F.P.: -...kormányának portálja csak 80 dolláros átlagos olajárat jósol a jövő évre.

Mv.: - Ha megnézzük próbáljuk a nézők számára elmagyarázni, hogy mi van akkor, ha mondjuk 100-ról beszélünk, meg mi van akkor, ha 85-ről, mert nem mindegy.

F.P.: - Hát nem mindegy, abból a szempontból, hogy az olajárak emelkedése az nyilván inflációs hatású, de közben a dollár elerőtlenedik az euróhoz és a magyar forinthoz képest is. Tehát a pillanatnyi...

Mv.: -...ez egyébként jó nekünk nem? Mert, ha erőtlen a dollár, akkor igazából azért nem fog annyira megjelenni a benzin árában a magasabb olajár.

F.P.: - Igen, az euróban számolva 70 euró körül van, tehát egészen más a hatása, nyilván a magyar gazdaságra, mintha közvetlenül a forint árfolyamot nem vennénk figyelembe. A forint is viszonylag erős a dollárhoz képest jelenleg 180 Ft, az ezredfordulópn 310 Ft volt.

Mv.: - A tartósan magas olajár egyébként hogyan hatnat, hogyan befolyásolhatja a világgazdaságot és természtesen a világgazdaság változása hogyan hat a magyar gazdaságra?

F.P.: - Krízist önmagában nem okoz. A világgazdaság ennél magasabb olajárat is megélt, a '70-es, '80-as évek fordulóján, és nem omlott össze, igaz, hogy a fejlődő országok az olajszámlát és a kamatokat az adósságkamatokat nem tudták együtt fizetni. Kitört az adósságválság. De valójában itt most ezek a magas olajárak önmagukban legfeljebb 0,5-1 %-kal tudják csökkenteni a fejlett országok gazdasági növekedésének ütemét. De a fejlődő országokra most is jelentősebb hatása lehet a kőolajimportőr fejlődő országokra.

Mv.: - Magyarországnak ebből a szempontból van félnivalója?

F.P.: - Magyarországnak nincsen tulságosan, mert annyival nem drágult, mint amennyi az olaj, a dollár-olaj árfolyamából következik, tehát meg tudja a magyar gazdaság ezt emészteni, evvel minden szakértő egyetért, hogy nem jelent súlyos csalást pillanatnyilag a magyar gazdaságra. Ha a világgazdaság összfolyamatait nézzük az ingatlanpiaci válságot és lelassul a világgazdasági növekedés Európában is, akkor annak lényegesen nagyobb hatása lehet a magyar gazdaságra, mint önmagában az olajárnak.

Mv.: - Köszönöm szépen, hogy itt volt nálunk.

F.P.: - Nagyon szívesen, köszönöm én is.

Mv.: - Nemcsak Magyarországon probléma a magas üzemanyagár, a környező országokban is rekordszinten áll a benzin ára, és talán még nagyobb probléma a világon a legtöbb energiát felhasználó Egyesült Államokban is. New Yorkban van Bombera Krisztina, a Magyar Televízió tudósítója. Szervusz Kriszta. Több ezer köbcentis autók hazájában hogyan reagálnak az emberek a rekordmagas árakra?

Bombera Krisztina, tudósító, New York: - Jó estét kívánok! Szilvi, sok államban már komoly erőfeszítéseket tesznek, hogy az embereket áttérítsék a hagyományos üzemanyag helyett az alternatív megoldásokra. Kaliforniában például, ahol mindennaposak az óriási dugók, megpróbálják az embereket rábeszélni, hogy reggel ne egyedül, hanem többedmagukkal üljenek autóba és jutalmul ezért egy gyors, különsáv jár. Ez a sáv azonban ma már az egyedül autózó hibridtulajdonosoknak is jár. Az agrárállamok pedig olyan mértékben tértek át az etanolelőállításra, pl. cukorrépára és kukorciára, hogy ma már ez a takarmány árát növeli, vagyis áttételesen pl. a húsét.

Mv.: - Van egyébként más területe a gazdaságnak, ahol a magas olajárak begyűrűznek?

B.K.: - Szilvi, mondhatom, hogy én a saját bőrömön érzem a magas olajárat, a házat, ahol lakom olajjal kell fűteni, ez egyébként ritka, a legtöbb házat gázzal kell fűteni, az ilyeneken, mint én az állam vagy a kormány ma már plakátokkal próbál például segíteni, a plakátokon az utcákon és a metrókban az áll, hogy éjszakára vegyek pulóvert és csavarjam le a fűtést, húzzam el a kanapét a fűtőtest elől és nagyon figyeljek oda, hogy hideg vízben mossak. Komolyabbra fordítva a szót, azonban a minap nagy botrányt okozott például az, hogy kiderült, hogy számos légitársaság minimális kerozinnal indítja a repülőit, hogy ennyivel is könnyebb súlyt cipeljen és emiatt az idén pl. a kényszerleszállások száma a sokszorosára nőtt a korábbinak.

Mv.: - Te, és ennek egyébként lehet valamilyen következménye? Tehát ezért büntetést mondjuk pl. kiróhatnak a légitársaságokra?

B.K.: - Ebből most lett botrány és most tervezik a büntetéseket, természetesen remélem, hiszen ez azt mondták az újságok életveszélybe is sodorhat embereket.

Mv.: - Kriszta, köszönjük szépen, hogy tájékoztattad Az Este nézőit, jó éjszakát.

hirado

2007.11.14. 10:37

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek