
A Magyar Gárda első 56 tagjának avatásából mintegy 500 ezer, a vasárnapi 600 egyenruhás avatásából pedig 1,5 millió forint bevételt hozott a szervezőknek - írja legfrissebb számában a Heti Világgazdaság.
A lap szerint noha az Amerikában és Ausztráliában élő magyarok körében potenciális anyagi támogatói bázissal rendelkeznek a hazai jobbos, és szélsőjobbos szervezetek, a reménybeli adományozók a Magyar Gárdát eleddig nem fedezték fel maguknak.
A következő időszakban széles körű társadalmi és üzleti vállalkozássá terebélyesedni tervező Magyar Gárda alapítói közül többen évek óta üzletileg is érdekeltek a "nemzeti eszme" terjesztésében - írja a HVG, mely az iménti csoportba sorolja a többi közt Bencsik Andrást, a Demokrata című hetilap főszerkesztőjét.
Az orgánum kiadójaként jegyzett Magyar Ház Alapítvány 2001-ben, az Orbán-kormány idején a Halász János fideszes honatya vezette parlamenti albizottságtól ingyenes használatra kapta az Andrássy út 124. szám alatt lévő villa egy teljes szintjét. Később Orbán Viktor miniszterelnökként a polgári érzelmű állampolgárok figyelmébe ajánlotta a radikális hangvételű orgánumot, és a direktmarketing meg is tette hatását: 2003-ban már heti 60 ezer fogyott a Demokratából.
A Bencsik-féle könyvkereskedelmi hálózat, a Magyar Ház könyvesbolt szélsőjobbos kínálatából 2004-ben még mintegy 30 városban vásárolhatott a közönség, a Demokratában fellelhető mostani hirdetések alapján azonban már csak 12 saját és 4 partnerbolt szerepel a portfolióban.
Mindemellett Bencsik 2005 októberében egy másik cégén, a Nemzeti reklámügynökség Kft.-n keresztül adta ki és terjesztette a jobbos újságírók beszélgetőműsorát, a Demokrata Videó Televíziót, ami 84 kiadást élt meg, s idén júniusban - a halmozódó vesztségek miatt - beszüntették a terméket.
A Bencsik-féle cégek mindezek ellenére nagy buktákat nem tudhatnak maguk mögött, legalábbis a nyilvános cégadatok szerint: a könyv- és újságkereskedelemmel foglalkozó Szkítia-Ker Kft. Tavaly 170 millió forintos árbevételt produkált, és nyeresége 2,5 millió forint volt. A hasonló profilú Magyar Ház Kft. a 2005-ös 2,5 milliós nyereség után az elmúlt évben félmillió forintos veszteséget hozott össze, és az Artamodo Kft. Mérlege is a negatív tartományba hajlik ugyan, miközben árbevétele 2005-ben és tavaly is meghaladta a félmilliárd forintot.
A 2003 őszén a magyar áruk piaci pozíciójának megerősítése érdekében gründolt Magor Mozgalom 60 üzletben 900 terméket látott el Usztics Mátyás, a mozgalom élére állt színész arcképes védjegyével, cserébe a termelői ár 2, illetve a termelői ár 5-10 százalékáért. A mozgalom nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, abból Usztics már egy éve kiszállt, a hetilap szerint ugyanis a bevételek már a fenntartási költségeket sem fedezték.
A Magyar Gárda megalapításával egy időben jelent meg a nyilvánosság előtt a Turul márkabolt is, mely a félkatonai szervezetet népszerűsítő termékeket forgalmaz. A boltot a Szkítia Hadúr Kft. működteti, melynek tulajdonosa az ősjobbikos gárdaalapító Szabó Gábor és Szegedi Csanád. Szegedi - a HVG szerint - már gimnazista korában felfedezte a piaci lehetőségeket, és maga kezdte gyártani az autókon népszerű nagy-magyarországos matricákat.
A Magyar Gárda hivatalos egyenruháját egyébként Bencsik András élettársa, Takács Zsuzsanna textiltervező iparművész kreálta. A szakember, mint egy interjúban kifejtette, tudatosan táncházi viseletre hasonló, legényesen magyar ruhát tervezett. A mellény 8500 forintba kerül, ezt csak gárdatagok vásárolhatják meg, akik egyébként havi ezer - a diákok havi 500, a pártolók 200 - forintot fizetnek a gárda kasszájába. Ide vándorol különben az egyenruhából befolyó bevétel egy része is.
Az alapító, Vona Gábor, a Jobbik elnöke korábban bejelentette, hogy jövő tavasztól magyar termékek terjesztésére piacokat szerveznek, melyeken a kisemberek árulhatnak. A minap rendezett avatáson pedig már arról beszélt, hogy beszállnak az egészségbiztosításba is.
hirado
2007.10.25. 10:06