
Az Európai Bizottság azt javasolta hétfőn, hogy 2009-től tegyék kötelezővé minden újonnan gyártott autóban az úgynevezett fék-rásegítő (angol rövidítéssel: BAS, brake assist system) beszerelését. Az Unió \"kormánya\" szerint ezzel jelentősen csökkenthető lenne a halálos közúti balesetek száma Európában.
A BAS lényege az, hogy egy műszer folyamatosan azt méri, hogy a sofőr rálép-e a fékre és ha igen, milyen erővel. Ha ez a mérték elér egy bizonyos erősséget, akkor a fékrendszer automatikusan a legerősebb fékezésre kapcsol. A Bizottság közleménye szerint az, hogy a blokkolással jelentősen megrövidül a fékút, életmentő lehet az esetek igen nagy százalékában.
Az Európai Unió országaiban évente több mint 8 ezer gyalogos és kerékpáros veszti életét közúti balesetben. A BAS kötelezővé tételévek - szakértők szerint - legkevesebb 1100 ember élete lenne megmenthető, és a súlyos sérüléssel járó balesetek száma is jelentősen csökkenne.
A BAS kötelező beépítése csak akkor valósítható meg, ha 2009-ig valamennyi tagállam törvényhozása elfogadja a javaslatot.
hirado
2007.10.09. 10:03