HIRDETÉS
HIRDETÉS

HÍREK > BELFÖLD > Utolsók között vagyunk: nem túl páciensbarát a magyar egészségügy

t: 656

Utolsók között vagyunk: nem túl páciensbarát a magyar egészségügy

Nem eléggé "pácensbarát" a magyar egészségügy - derül ki az Európai Egészségügyi Fogyasztói Indexből. A brüsszel iszékhelyű svéd szervezet, a Health Consumer Powerhouse szakértői a betegek kiszolgálásának színvonalát vizsgáló felméréssel 29 országot vett górcső alá: Magyarország a 24. lett.

A fogyasztók szempontjából az utolsó helyek egyikére tette hazánkat a zömmel az európai uniós országok egészségügyi rendszereit vizsgáló, ún. Európai Egészségügyi Index, amelyet számos tényező figyelembevételével készítettek. Huszonkilenc ország közül Magyarország a 24. helyre került.

A mutató az MTI brüsszeli irodájához eljuttatott közlemény szerint az EU évi felmérése alapján és az állami egészségügyi rendszerekkel összehasonlítva készül. Kiemelten veszi figyelembe "a betegek jogaira és tájékoztatására, a mindennapi kezelésekkel kapcsolatos várakozási időre, a kezelések eredményeire, a rendszer nagylelkűségére és a gyógykezelés elérhetőségére" vonatkozó adatokat.

A felmérésben Ausztria bizonyult a legjobbnak, 806 ponttal az elérhető ezerből. Az élvonalat rajta kívül Hollandia, Franciaország, Svájc, Németország és Svédország alkotja. A sort Málta, Szlovákia, Szlovénia, Görögország és Románia zárja.

Az eredmény meglepően gyenge

Magyarország az elérhető 1000-ből 513 pontot szerzett. A közlemény szerint "egy elfogadható rendszer már létrejött, de az elért eredmény meglepően gyenge". "A hiányos tájékoztatás és a betegek tehetetlensége képezi a rossz minőségi eredmények magyarázatát " - jegyezte meg Arne Bjönberg, az Európai Egészségügyi Index kutatási igazgatója .

A szervezet ajánlásokat is megfogalmazott. Magyarországnak azt ajánlotta, hogy korszerűsítse a betegek jogaival foglalkozó jogszabályt, illetve javítson az egészségügy szolgáltatásait igénybe vevők tájékoztatásának minőségén.

Az államilag finanszírozott magyar egészségügy hatvan éven át széleskörű ellátást volt képes biztosítani, de az egészségügyi eredmények nem múlják felül a többi új EU tag eredményeit, jegyezték meg a kutatók. Az európai egészségügyi rendszerek évenkénti nemzeti felméréseinél az Európai Egészségügyi Ellátás Indexe öt lényeges fogyasztói területre terjed ki: a betegek jogaira és tájékoztatására, a mindennapi kezelésekkel kapcsolatos várakozási időre, a kezelések eredményeire, a rendszer nagylelkűségére és a gyógykezelés elérhetőségére. Ezeket először 2005-ben tették közzé. Az Index az állami statisztika és a független kutatás adatainak kombinációjából, egy fogyasztóbarát mátrixon keresztül került összeállításra és bemutatásra.

Az idei felmérés szerint az EU-beli egészségügy háromsebességes: egy kis országcsoport verseng az élmezőnyben, csekély különbségekkel. A második csoport azoké, ahol megfelelő az ellátás, illetve gyorsan javul, és utánuk következik a leszakadók népes csoportja. Ám Ausztria kivételével egyetlen ország teljesítménye sem haladja meg a képessége 80 százalékát. Vagyis mindenütt szükség van reformra, írták az idei jelentés készítői.

hirado

2007.10.01. 15:04

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb hirek