
Vasárnap Sükösdön egy férfit élettársa többször is mellkason szúrt, életveszélyes állapotban a bajai kórházba szállították, de mivel ott nem voltak adottak sem a tárgyi, sem a személyi feltételek ahhoz, hogy ellássák a sérülését, onnan rohamkocsival indultak vele Szegedre. A férfi nem élte túl az utat, a mentőben meghalt. A Magyar Nemzetben megjelent cikk utal arra, hogy a beteget nem helikopterrel, hanem rohamkocsival szállították el, de azzal sem Szegedig, hanem a megyehatárig Tompáig, ahonnan egy másik autó vitte volna a célállomásra. Az Országos Mentőszolgálat eljutatott szerkesztőségünkhöz egy közleményt, melyben kéri a történtek pontos ismertetését.
Az Országos Mentőszolgálat a hirado.hu-hoz eljutatta közleményét, melyben kiemeli, hogy a beteg halálát nem a mentőszolgálat rendszerének összehangolt működése vagy dolgozóinak a beteg érdekében tett erőfeszítése, hanem a szívet ért késszúrások okozták.
Mentőhelikopterek működéséről:
Győrfi Pál közöleményében azt írta, hogy a mentőhelikopterek ügyeleti rendjét rajtuk kívül álló előírások szabályozzák, hiszen még a legkorszerűbb mentőhelikopterek sem alkalmasak önmagukban arra, hogy rossz látási viszonyok között, sötétedéskor biztonságosan leszálljanak az esetek helyszínén, mivel e manőverekhez nem pusztán navigációs rendszerre van szükség. Az OMSZ helikopterei olyan mentési eszközök, melyek rendszerint "levegőből választott alkalmi leszállóhelyeken" (pl. autópálya melletti füves tisztás, tópart, stb.) landolnak, ahol még egy sötétben láthatatlan villanyvezeték is tragédiát okozhat
A közleményben hangsúlyozták, hogy az ország mentési rendszerét nem mentőhelikopterekre, hanem a földi mentésre, mentőgépkocsikra kell alapozni.
A mentőhelikopter olyan különleges mentési eszköz, amelyet bizonyos esetekben, bizonyos feltételek teljesülése esetén, jól kidolgozott szabályrendszer alapján alkalmaznak, vetnek be szakembereink.
"Randevú szisztéma":
A közleményben kitértek arra is, hogy semmiféle belső szabályzat nem tiltja mentőkocsik átlépését megyehatárokon, gyakran dolgoznak szomszédos megyék kocsijai nagy balesetek helyszínein, sőt bizonyos esetekben távolsági betegszállítási feladatokat is végeznek. Egy konkrét feladat végrehajtásának megszervezésekor a régió mentésirányítója fontos szempontnak tekinti azt, hogy a terület mentési készenléte folyamatos maradjon. Amennyiben egy esetkocsi tartós távolléte miatt aktuálisan a területen nem maradna elégséges mentőerő, az irányító dönthet úgy, hogy ún. "randevú szisztéma" alapján a beteget egy másik mentőegység vegye át, szállítsa tovább és így a terület mentési készenléte biztosítható maradjon. A beteg áthelyezése állapotromlást nem okoz és igen rövid idő alatt megvalósítható.
hirado
2007.09.20. 13:59