
Egyes rendôrkapitányok azt várják el a közlekedési rendôröktôl, hogy adott összegû büntetést hozzanak a munkanap végére. Ha nincs meg az elôírt összeg, akkor a járôr szorul. Ez ahhoz vezet, hogy nem csak azokat büntetik meg, akik tényleg szabálysértést követtek el, hanem bárkit, aki horogra akad. Aki nem ezt teszi, elbúcsúzhat a fizetése 20 százalékától, leminôsítik ôket, avagy soha többé nem számíthatnak elôléptetésre. Legalábbis ezt állítja Szima Judit, a Tettre Kész Magyar Rendôrök Szakszervezetének elnöke.
- Több megyébôl is kaptunk bejelentést, de bizonyítani csak azt tudjuk, hogy Heves és Hajdú-Bihar megye egyes kapitányságain így járnak el. A rendôrök reggel felveszik a szolgálatot, és akkor közlik velük, hogy aznap hány büntetést kell “produkálniuk”. Általában járôrönként négyet – fejtegette Szima Judit. – A hivatalos lépések után nyilvánosságra hoztam ezt a tényt, még ha emiatt fenyegetô telefonokat is kapok..
- Szima Judit már megkeresett minket ezzel kapcsolatban, és mi válaszoltunk is a levelére: abszolút lehetetlen, hogy ilyen a megyénkben elôfordult volna – közölte szûkszavúan Kaku György, a Heves megyei fôkapitányság sajtóosztályának vezetôje. – Szima asszony állítása képtelenség. Miért lenne érdeke egy kapitánynak büntettetni, amikor az összes büntetés az államkasszába megy?
- Hajdú-Bihar megyében nem volt és jelenleg sincs olyan elvárás, amelyben a szolgálat kezdetekor meghatároznák, hogy hány esetben büntessenek a járôrök – jelentette ki Vezendi Jánosné rendôr ôrnagy. – Szima Juditot egyébként a kapitány úr meg is hívta a megyébe, hogy személyesen is megismerkedhessen az itteni körülményekkel.
Garamvölgyi László, az ORFK szóvivôje nem kívánta kommentálni Szima Judit bejelentését. Azt mondta, ez a megyei fôkapitányságokra tartozik.
Ellátogattunk a Szima Judit által említett egyik városba, ahol sokan megerôsítették: tapasztalták, hogy van büntetési kötelezettségük a rendôröknek. Nyíltan azonban kevesen mernek beszélni errôl.
– Három évvel ezelôtt meglehetôsen sokat pletykáltak itt korrupciós ügyekrôl – mondta a Borsnak a 35 éves Bánik Eduárd. – De az új kapitány kinevezése óta errôl kevesebbet hallani, a rendôrök leginkább a kivezetô utakon és az M3-ason vadásznak az autósokra.
Két helyi járôr kérdésünkre határozott bólintással ismerte el, hogy van napi kötelezô büntetési kvóta, de a nyilatkozattól elzárkóztak, féltve állásukat. Egy rendôrségi szakértô szintén neve elhallgatását kérve árulta el: ô is ismer olyan vezetôt, aki megszabja embereinek, hány büntetést kell “teljesíteni” egy nap, de – fogalmazott – ez csak néhány elszigetelt eset.
Borsonline
2007.09.19. 09:33