Összesen kilencvenmillió forintnyi támogatást kapott élete első nagyjátékfilmjére, az 1 című fantasyalkotásra Verebes Zoltán, az ismert színész-rendező, tévés és színházi szakember, Verebes István fia. A Napi Ász cikke szerint ebből 20 milliót adott a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma, és hetvenmilliót a Magyar Mozgókép Közalapítvány. Felmerülhet a kérdés, nem kapott-e túl nagy bizalmat a kiváló iskolázottsággal rendelkező, ám a szakmában mégis kezdőnek számító Zoltán, aki Pater Sparrow néven jegyzi filmjét.
- A felvételeken már túl vagyunk, most az utómunkálatok zajlanak, a februári filmszemlére van belőve a film, és el is készülünk addigra - mondta lapunknak Pater Sparrow. - A támogatás elnyerésében valószínűleg a rengeteg belefektetett munka segített. Négy-öt éve pályázok ezzel a projekttel, és kis lépésenként szedtem össze ezt az összeget. A teljes költségvetés egyébként 130 millió forint. Persze spórolni kell, amennyi van, az sosem elég, de úgy gondolom, hogy ez egy normális büdzsé, ennyiből egy első filmet illik megcsinálni.
Kinek ne ötlene eszébe a gondolat, hogy az ifjú filmes talán épp a hírneves apuka okán jutott a szokatlanul magas támogatáshoz, azt hozzávéve, hogy gyakran neves, nagy múltú rendezők nagyságrenddel kisebb összegeket kapnak. A Mozgókép Közalapítvány többnyire 100 millió forintban határozza meg a legmagasabb igényelhető összeget, komoly szakmai háttér vagy egy zseniális könyv nélkül kevesen kapnak ekkora összeget. Veréb atya” azonban éppen ezért nem anyakönyvezett nevén jegyzi filmjét, nagyon nem szeretné, ha az ő tevékenységét összefüggésbe hoznák édesapjáéval.
- Pater Sparrow néven készítem a filmjeimet, és ennek egy oka van: sok munkám van abban, hogy függetlenedjem azoktól az előítéletektől, amelyek a nevem kapcsán felmerülnek - mondja a rendező.
Mi azért szerettük volna az édesapát, Verebes Istvánt is megkérdezni fia induló karrierjével kapcsolatban, hisz a papa korábban nem csinált titkot abból, mennyire szívén viseli gyermeke taníttatását. Verebes korábban elmondta: 30 millió forintot áldozott arra, hogy Zoltán Angliában tanulhassa a szakmát. De sajnos Verebes Istvánt lapzártánkig nem tudtuk elérni.
Minden negyedik pályázó pénzhez jut
- A forgatókönyv minősége, a rendező, a producer, illetve a költségvetés alapján dönt a kuratórium, melyik pályázó filmjét támogatja a Magyar Mozgókép Közalapítvány (MMK) - mondta el lapunknak Oláh Katalin, az MMK sajtófőnöke. - Elmondhatom, hogy minden negyedik pályázó támogatást nyer, és többnyire azt az összeget kapja, amit a pályázatban igényelt. Két kategória van, a közönségfilmeknél felmerül az úgynevezett visszatérítendő támogatás, de a művészfilmeknél nem ez a helyzet. Előfordul, hogy egy-egy filmötlettel többször is pályáznak, ha mondjuk a forgatókönyv nem elég kidolgozott, vagy a külső forrásokból befolyó öszszeg nem biztosított.
Ennyit kaptak a Mozgókép Közalapítványtól
Goda Krisztina: Szabadság, szerelem 150 millió
Kamondi Zoltán: Az érsek látogatása 100 millió
Bacsó Péter: A Lumnitzer nővérek 80 millió
Rudolf Péter: Üvegtigris2 60 millió
Pálfi György: Taxidermia 50 millió
Szabó István: Being Julia 50 millió
Ragályi Elemér: Csudafilm 50 millió
Árpa Attila: Argo 30 millió
Szász János: Egy elmebeteg naplója 25 millió
Antal Nimród: Kontroll 10 millió
Rendezőtől, forgatókönyvtől és a szereplőktől függ a pénz
Pataki Ági (producer, Üvegtigris) - Alapítványi támogatást kapni mindig nehéz, mi minden filmmel pályázunk, de van, amikor már csak utólag kapunk pénzt a befejezéshez. Állami támogatás nélkül nem lehet filmet csinálni, közönségfilmet sem, nemhogy művészfilmet. Elsőfilmesnek nyújtott támogatásként a 90 millió soknak tűnik.
Árpa Attila (producer-rendező, Argo) - Sok minden számít egy pályázat sikerénél, a támogatás összegébe belejátszik, hogy milyen a forgatókönyv, ki a rendező vagy a producer, aki a pályázat mögött áll. Több kategóriában lehet pályázni, aki ügyesen csinálja, sok pénzt szedhet össze. Én gratulálok és szorítok neki.
Koltai Róbert (rendező, Sose halunk meg) - Adottak a feltételek, hogy mire mennyi támogatást adnak. A jó könyv nagyobb összeget vonz, és a rendező személye sem mindegy. Ennek ellenére azt mondom, mindenkinek, az elsőfilmeseknek is meg kell adni az esélyt. Sokat segít, ha a szponzorok és az alapítványi kurátorok bizalommal vannak a filmes felé.
Hatvani Balázs (rendező-producer, Sorsvonalak) - Az a baj, hogy nem azok ülnek a Mozgókép Közalapítvány vezető pozícióiban, akiknek kéne. Ezért nem kértünk mi állami támogatást a filmszemlén bemutatásra kerülő Sorsvonalakra, mert szeretném, ha a következő filmemre a moziba belátogató nézők száma alapján legyen esélyem.
blikk
2007.09.15. 10:54