
Magyarországon várhatóan 8 ezer kocsin 11-12 ezer mérést fognak végrehajtani - mondta el a Független Hírügynökségnek a Nemzeti Közlekedési Hatóság osztályvezetője, Rada Imre.
Magyarország három éve rendszeresen részt vesz az EU közlekedési ellenőrzéseiben, amelyek célja a nehézgépjárművek műszaki alkalmasságának a vizsgálata, de figyelnek arra is, hogy a sofőrök kipihenten ülnek-e a volán mögé. Összesen 20 ellenőrzési pontot fognak felállítani a hatóság szakemberei, minden nap más helyeken, autópályák és fontosabb főutak mentén lévő területeken, például parkolókban, reggel nyolc és délután négy óra között.
A vizsgálatra kiszemelt járműveket a rendőrök fogják kivezetni az útról. A kiválasztás sok esetben szemrevételezéssel történik, a füstölő, megdőlt, láthatóan öreg teherautók és buszok, valamint például a megengedettnél vélhetően nagyobb rakományt szállító négykerekűek biztosan számíthatnak az ellenőrzésre. Egy-egy művelet 15 percet vesz igénybe.
A járműveken megnézik a fékek, a kormánymű, a gumik, a világítóberendezések állapotát, megmérik a tömegét és a károsanyagkibocsátás szintjét, átnézik az autó, valamint a vezető összes papírját is. Minden autó tachográfján ellenőrzik a sofőr pihentségét. A balesetek 80-85 százalékáért az ember a felelős - mondta Rada Imre. Az engedélyek átvizsgálásának célja az illegális fuvarozók kiszűrése is.
A közlekedésre alkalmatlan járműveket azonnal ki fogják vonni a forgalomból, a túlrakodott szerelvényeken elrendelik a pluszmennyiség átpakolását más szállítójárműre, az előírt pihenőidőt be nem tartó sofőröket pedig ott tartják a szükséges ideig autójával együtt. Ezért is kellenek nagyobb területek a vizsgálatokhoz - indokolta a helyszínek kiválasztását az osztályvezető.
A közlekedési hatóság számol azzal, hogy az ellenőrzési pontoknál kialakulnak torlódások, de igyekeznek a legkisebb fennakadást okozni a többi közlekedőnek - mondta Rada Imre.
hirado
2007.06.04. 16:52