
Úgy tűnik, padlóra került a nagy múltú, fénykorában, 1985 körül még évi 13 ezer autóbuszt gyártó Ikarus minden utódja - írja a Népszabadság. Az egykori anyagcég, az Ikarus Holding Zrt. tavaly június óta felszámolás alatt áll, a Fiat-csoporthoz tartozó Irisbus tulajdonába került egyetlen túlélő, a mátyásföldi telephellyel működő, ma már csak száz embert foglalkoztató Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (EAG) váratlanul visszalépett a Volán hétfőn lezárult autóbusztenderéről, pedig állítólag ez lett volna az utolsó esélye, a magyar buszgyártás és az Ikarus márkanév megmentőjeként az Ikarusbust egy éve az olaszoktól visszavásárló Széles Gábor pedig nem készít új buszokat Fehérváron, ahova egy évvel ezelőtt még évi 200-400 buszt előállító új üzemet és technológiai központot ígért, és nagy a csend a tervezett külföldi (orosz, kínai) gyártás körül is.
Azt, hogy miért "állt meg az idő" Fehérváron, nem tudni, a lapnak ugyanis sem a vállalkozó, sem illetékes munkatársa nem nyilatkozott, az viszont biztos, hogy nem toboroznak új munkatársakat, a fehérvári ipari park mellett levő Ikarusbus-ingatlanon pedig legfeljebb kis cégeket találni, buszgyárnak nyoma sincs. Úgy tudni egyébként, hogy már a Széles beígérte új busztípus máig egyetlen példányát sem itt, hanem a nagyvállalkozó Hungaro Bus nevű vállalkozásánál rakták össze, a Műszertechnika-érdekeltségű cég internetes oldala azonban üres: az éves árbevétel, a tevékenységi kör, a székhely és a létszám mellett nem szerepelnek adatok, és a cégbírósági nyilvántartásból is csak annyi derül ki, hogy a vállalat jegyzett tőkéje 6,59 millió forint, a legfrissebb, 2005-ös mérleg szerint pedig 13,115 millió árbevétel szerepel.
Azt, hogy Mátyásföldön az olaszoknál pontosan mi is történt, miért nem indultak végül az elővárosi buszok versenyén, nem tudni, az Iveco által megbízott francia ügyvezető, Étienne Vigier ugyanis nem volt hajlandó erről nyilatkozni. A döntés azonban mindenképp meglepő, hiszen az EAG magyar szakemberei és az Scania buszüzletága az elmúlt hónapokban minden erejüket megfeszítve a sikeres pályázatra készültek, a cégnek ugyanis most mindössze 20 egyedi busz legyártására van megrendelése, így a Volán-tender jelenthette volna a túlélést, azonban a projektet négy nappal a határidő előtt a túlságosan nagy kockázatra hivatkozva lefújták. Hogy mi lesz a sorsa ezek után a mátyásföldi üzemnek, amely egyébként egy lakóparképítésre szánt terület kellős közepén vegetál, azt csak találgatni lehet, de - írja a Népszabadság - alighanem lakat kerül majd rá, ennyi megrendelésért ugyanis nem lesz érdemes fenntartani.
hirado
2007.04.19. 10:18