
A Malév-privatizáció végeredményétől teszi függővé a Ferihegyi repteret üzemeltető Budapest Airport (BA) Zrt. megvásárlását a Hochtief - írja a Magyar Hírlap.
A reptércéget a tervek szerint a Hochtief, a német állami tulajdonú Kreditanstalt für Wiederaufbau pénzintézet és a kanadai Caisse de Dépot at Placament du Quebec konzorciuma vásárolná meg, és bár az ügyletre az Európai Bizottság rábólintott, a német cég pedig mindent elő is készített, sőt a hírek szerint az adásvétel finanszírozására is összeállt már egy magyar-belga bakkonzorcium, amelyhez az EBRD is csatlakozott, a finanszírozási szerződés december 29-re tervezett aláírása elmaradt.
Ennek állítólag az az oka, hogy németek még egyszer megvizsgálnák, milyen következménye lehet a légi kikötő látogatottságára a Malév-magánosításának. Szakértők egy része szerint az óvatosság elsősorban annak köszönhető, hogy az egyik versenyben maradt pályázó, az orosz AirBridge mögött álló Air Unionban még többségi tulajdona van az orosz államnak, és nem tudni, milyen hatása lenne a reptér forgalmára, ha csökkenne a Malév ferihegyi súlya, esetleg teljesen bezárnák a céget. (Két korábban készült, egymástól teljesen független tanulmány szerint a Malév esetleges megszűnése után a ferihegyi forgalom fél-egy év alatt helyreállna, azaz versenytársak ennyi idő alatt teljesen betöltenék a forgalmi űrt). Más feltételezések szerint a Hoctief tétovázása pusztán stratégiai: a cég, amely 2005 végén 406 milliárd forintot ajánlott a reptér üzemeltetési jogáért, esetleg így akarja lejjebb nyomni az árat. A Magyar Hírlap értesüléseit sem a Hoctief Airport, sem a Budapest Airport vezetése nem kommentálta.
Orosz elemzők szerint a litvánok az esélyesebbek a Malév-pályázaton
Egy moszkvai lap szerint a litván LAL esélyesebb a Malév megvásárlására kiírt pályázat finisében, mint az orosz KrasAir fő magánrészvényeséhez kötődő AirBridge Zrt.
Borisz Ribak, az Infomost tanácsadócég vezérigazgatója a Kommerszantnak azt mondta, hogy egy EU-tag kolosszális előnyben van, hiszen kiterjed rá az összes európai szabály, míg Oleg Pantyelejev, az Aviaport ügynökség arra emlékeztetett, hogy bár az AirBrdige ajánlata jó, és ebből a szempontból erős a pozíciója, ismert, hogyan viszonyultak az eddigiekben az orosz befektetőkhöz Magyarországon.
A Népszabadság ezzel szemben úgy tudja, hogy az oroszoknak jók a pozíciói a pályázaton, bár - teszi hozzá a lap - a tárgyalásos eljárás tág teret nyit az alkudozásnak, így akár a litvánok is nyerhetnek. Oravecz Péter, az ÁPV Zrt. kommunikációs igazgatója csak annyit mondott, hogy heteken belül újabb döntés lesz a Malév-pályázaton, arról azonban nem beszélt, hogy egy újabb állomás, vagy a végső döntés várható.
hirado
2007.01.16. 09:30