
A felsőoktatási hallgatók által követelt reformlépések és a kormányprogram lényege között nincs eltérés. Ugyanakkor ha a hallgatói érdekképviseletek más ösztönző rendszert tudnak ajánlani, az tárgyalási alap lehet - mondta az MSZP oktatási és kulturális munkacsoportjának vezetője.
Tatai-Tóth András közölte, hogy a felsőoktatási reform lépései ösztönzik a hallgatók által is követelt változásokat, azaz a hallgatók és a kormányzat célkitűzései azonosak. Mint mondta, "a különbség abban van", hogy amíg a hallgatók csak a felsőoktatási reform beindulása után "tartják elképzelhetőnek a tandíj bevezetését", addig a kormány a hallgatói érdek megteremtése nélkül nem lát garanciát arra, hogy a felsőfokú intézményekben valóságos érdek jelenjen meg a megújulásra.
A politikus jelezte, amennyiben az államilag finanszírozott és a költségtérítéses képzés közötti átjárhatóság és a tandíj helyett a hallgatói érdekképviseletek olyan más ösztönző rendszert tudnak felajánlani, amely a hallgatókat legalább ilyen mértékben érdekeltté teszi a felsőoktatási reformban, akkor ez tárgyalási alap lehetne a szaktárca, a frakciók és a hallgatói önkormányzatok között.
Elmondta, hogy a felsőoktatási reform alapján az államilag finanszírozott intézményekben tanuló diákok közül a leggyengébben teljesítő tizenöt százalékot át kell helyezni a költségtérítéses képzésbe, és helyükre a költségtérítéses képzésből kell a legjobbakat átvenni.
Az intézményeknél marad az összeg
Hangsúlyozta, hogy a befizetett térítési díjakat ösztöndíjra használhatják fel az intézmények. A befizetett tandíjak 25-50 százalékát ösztöndíjra, a maradékot fejlesztésre fordíthatják az intézmények. Hozzátette: az utolsó fillérig az intézményeknél marad ez az összeg. Tatai-Tóth András kiemelte, hogy mindehhez minősítési rendszert kell a főiskoláknak, egyetemeknek kidolgozni.
Szólt arról, hogy a hallgatók számára akár az egymillió forintot is meghaladhatja a különbség aszerint, hogy államilag finanszírozott, vagy költségtérítéses képzésben tanulnak. A hallgatók körében tehát "olyan érdekeltség lép fel", hogy ki is fogják kényszeríteni az oktatási intézményekből ezt a minősítési rendszert.
Elmondta még, hogy a közoktatás bürokráciáját, adminisztrációját lényegesen könnyítő intézkedéseket vezetnek be. Ezen a munkaidő és a tanítási idő nyilvántartását, a feladat-ellátási terv, valamint a bizonyítványok és az egyéb iskolai dokumentumok elektronikus úton történő kiállítását érintik.
Fidesz: a hallgatók nem szimpátiatüntetést, hanem tiltakozó demonstrációt szerveznek
Az ellenzéki párt oktatási műhelyének vezetője reagálásában hangsúlyozta: Tatai-Tóth András figyelmét minden bizonnyal elkerülte, hogy a hallgatók nem szimpátiatüntetést, hanem tiltakozó demonstrációt szerveznek a tandíj ellen. Éppen ezért azt állítani, hogy a kormány és a diákok céljai megegyeznek, "finoman szólva is túlzás". Sió László szerint a pedagógusok adminisztrációs terhei sem csökkennek, hiszen éppen a napokban derült ki, hogy a tanároknak teljesítmény-nyilvántartó lapokat kell kitölteniük.
Ezek miatt a provokatív kijelentések miatt Tatai-Tóth Andrásnak a hallgatókat és a pedagógusokat is meg kell követnie - hangsúlyozta Sió László. A Fidesz álláspontja szerint a tandíj bevezetése komoly visszalépés a felsőoktatásban, ezért amennyiben az Országgyűlés elfogadja a tandíjról szóló törvénymódosítást és az államfő is aláírja a jogszabályt, akkor a Fidesz az Alkotmánybírósághoz fordul az ügyben - tette hozzá.
hirado
2006.10.12. 15:55