
Szerdától a 95-ös benzin literje akár is 300 forintba kerülhet, miután a legtöbb kútnak szállító Mol 5 forinttal tervezi emelni a benzin és 7 forinttal a gázolaj literenkénti árát. Az üzemanyagár-emelkedés mögött most a forintgyengülés áll, a magyar deviza ugyanis egy év alatt 16 százalékot veszített értékéből.
Mióta euró van, a forint még soha nem volt ilyen gyenge, ami gyakorlatilag azt jelenti, az import áruk soha nem voltak ilyen drágák számunkra. Egyelőre az amerikai valuta gyengeségének köszönhető, hogy az olajárak emelkedése nem okoz különösebb fejfájást: a gyenge dollár miatt a forint visszaesése nem látszik az energiaárakban. És azért is szerencsénk van, mert az olaj ára csökkent: a Brent hordója a korábbi 75 dollár helyett már 70 alatt jár. Ám kétség sem lehet afelől, hogy az olaj előbb-utóbb drágulni fog, miként a dollár is vélhetően erősödik majd, így a most lélektaninak tartott 300 forintos literenkénti benzinár akár az olcsóság jelképe is lehet.
Pletscher Tamás, az Erste elemzője szerint literenként mintegy 8 forintos áremelést idéz elő az üzemanyagok piacán, ha a dollár 210-ről 225 forintra erősödik. A hajtóanyagok drágulása leginkább a benzinfogyasztásban idézhet elő visszaesést, a gázolaj értékesítése az áruszállítás és a mezőgazdasági munkák miatt vélhetően szinten marad. Mindezzel együtt nem várható a kereslet jelentős csökkenése. A tömegközlekedésre való áttérés ellen szól, hogy annak színvonala komoly kívánnivalókat hagy maga után. A belföldi nyaraltatási piacon viszont lassan felzárkóznak a Volán-cégek és a MÁV járatai. Egy Budapest-Siófok út például négyfős család esetén, ha a két gyermek rendelkezik diákigazolvánnyal, a Volánbusszal 3710 forint, vonattal pedig 2412 forint.
hirado
2006.06.27. 10:45