Nem hivatalos kedd hajnali értesülések szerint a spanyol Ferrovial infrastrukturális és építőipari csoport konzorciumáé lehet a Budapest Airportot birtokló brit BAA repülőtér-üzemeltető, miután a hétfő éjszakába nyúló, árverésszerű tárgyalás után a BAA vezetése a spanyol csoport eddig többször elvetett, ám most meredeken feljavított vételi ajánlatát javasolja elfogadásra a részvényeseknek.
A BAA-re a Ferrovialon kívül a Goldman Sachs globális befektetési csoport is pályázott. A Ferrovial legutóbbi, részvényenként 9,00 fontos, két hete élő ajánlata már ellenséges volt, miután a spanyol cég - ajánlata többszöri elvetése után - a BAA igazgatótanácsának megkerülésével a részvényesekhez juttatta el az elfogadási dokumentációt, a piac azonban tényszerűen várta a Goldman ellenajánlatát is.
Meglepetésre azonban a BAA hétfő este bejelentette, hogy tárgyalásokat kezdett a Ferroviallal és "még egy további partnerrel" - egyöntetű piaci értesülések szerint a Goldman Sachsszal. Ez a tárgyalás hírek szerint gyakorlatilag árveréssé fajult, és a két pályázó az este folyamán egymásra kínált rá. A BBC forrásmegjelölés nélküli kedd hajnali értesülése szerint a "licitet" a Ferrovial nyerte, részvényenként 9,50 fontos, a BAA-t 10 milliárd font fölé értékelő ajánlattal.
A Goldman állítólag 9,40 fontnál megállt; igaz, ehhez részvényenként 15,25 pennys külön osztalékot is kínált a befektetőknek. A BAA két hete közzétett, a részvényeseknek elküldött levelében, amelyben még a Ferrovial akkori ajánlatának elvetését javasolta, azt írta: "nyilvánvaló", hogy a cég tényleges értéke meghaladja a részvényenkénti 9,40 fontot is; ez 10 milliárd dolláros tőkeértéknek felel meg.
A BAA részvénye a Londoni Értéktőzsde (LSE) hétfői zárásában - éppen az átvételi csata híreire - igen meredek, 23,00 pennys, 2,54 százalékos erősödéssel 9,28 fontra, minden eddiginél magasabbra drágult a pénteki 9,05 fontos záróról. A Ferrovial elfogadásra ajánlott javaslata ehhez képest 22,00 pennys prémiumot kínál.
A helyzetet bonyolítja ugyanakkor, hogy - miközben a Ferrovialnak hétfő éjfélig meg kellett tennie végleges ajánlatát - az átvételi ügyekben illetékes brit cégfelügyelet, a Takeover Panel június 9-éig adott időt a később jelentkező Goldman Sachsnak újabb ajánlat beterjesztésére vagy a régi visszavonására.
A Goldman Sachs néhány hete tett már egy részvényenként 8,75 fontos - a BAA-t 9,4 milliárd fontra értékelő - nem ellenséges ajánlatot a brit cégre, de a BAA vezetése akkor ezt is elvetette. A befektetési csoportnak azonban péntekig elvileg van még ideje arra, hogy a Ferrovialénál is magasabb ajánlattal térjen vissza küzdőtérre.
A Goldman konzorciumához - amelynek tagja két kanadai nyugdíjalap-kezelő, a Borealis és az Ontario Teachers, valamint az amerikai AIG biztosítási csoport - éppen a kedd hajnalban véget ért licit előtt csatlakozott a legnagyobb ausztrál befektetési bank, a Commonwealth Bank of Australia Ltd. is, erősítve a Goldman Sachs szándékénak komolysága iránti piaci meggyőződést.
Ugyancsak bonyolítja a helyzetet, hogy május végén, az átvételi helyezkedések csúcspontján a brit piaci versenyhivatal (OFT) teljesen váratlanul bejelentette: vizsgálni akarja a BAA nagy-britanniai repülőtér-üzletágának szerkezetét. Az OFT akkori közleménye szerint a vizsgálatot az indokolná, hogy a BAA kezén lévő brit repülőtereken zajlik a brit légi utasforgalom 63 százaléka - ezen belül a londoni légi utasforgalom 90 százaléka -, és a légi közlekedésben érvényesülő verseny "rendkívüli fontos eleme a brit gazdaságnak".
A BAA tulajdona a Londont kiszolgáló öt nemzetközi repülőtér közül a három legnagyobb, a Heathrow, a Gatwick és a Stansted, emellett Southampton, Glasgow, Edinburgh és Aberdeen légikikötője is. E repülőtereken tavaly összesen 142,6 millió utas fordult meg, ami Nagy-Britannia összlakosságának csaknem a 2,5-szerese. Londoni piaci elemzők szerint az esetleges OFT-vizsgálat végeredménye elvileg akár a BAA feldarabolása is lehet.
Az akvizíciós folyamat lezárulta után azonban az egyik legfőbb kérdés az lesz, hogy az új tulajdonos mekkora adóssággal terheli meg a BAA-t. A BAA, miután decemberben 1,3 milliárd fontért - londoni iparági elemzők szerint világrekord áron - 75 százalék mínusz egy részvény érdekeltséget és 75 évi üzemeltetési jogot vásárolt a Ferihegyet működtető Budapest Airportban, maga is csaknem 3 milliárd eurónak megfelelő értékű új adóssággal jelent meg az európai adósságpiacon, részben éppen a Budapest Airport felvásárlásának refinanszírozására.
A hitelminősítőknek nem is tetszett a tranzakció: mind a Standard & Poor's, mind a Moody's Investors Service a Budapest Airport-akvizíció zárása után leminősítette a BAA adóskockázati osztályzatát. A Moody's a Budapest Airport átvételének adósságterhe miatt a már csak megszorításokkal befektetőinek tekintett "Baa" sávba, az addigi "A3"-ról "Baa1"-re sorolta vissza a brit céget.
Az S&P a BAA addigi hosszú távú "A plusz", valamint rövid futamú "A-1 plusz" általános cégadósi besorolását "A"-ra, illetve "A-1"-re, a fedezet nélkül kiadott, előresorolt cégadósság besorolásait "A plusz"-ról "A"-ra, illetve "A"-ról "A mínusz"-ra rontotta, szintén azzal az indokkal, hogy a BAA cégadósi profilját kedvezőtlenül fogja befolyásolni a hitelből fedezett Budapest Airport-befektetés. A Standard & Poor's ezután, idén márciusban a rontott BAA-osztályzatot is további leminősítést valószínűsítő, negatív kihatású figyelőlistára vette, miután a brit cégre a Ferrovial megtette - az S&P szerint a BAA-t potenciálisan még jobban eladósító - átvételi ajánlatát.
ma.hu
2006.06.06. 13:53