Az idén összesen 600 milliárd forintra rúg majd az állami cégek autópálya-átadáshoz kapcsolódó hitelfelvétele, amely - mint a lap beszámol róla -, meglehetősen jó üzletet ígér erre az évre a hazai bankrendszernek.
Mint arról korábban beszámoltunk, a kabinet február elején döntött úgy, hogy a jövőben a Nemzeti Autópálya Rt. helyett az Állami Autópályakezelő (ÁAK) Rt. kezében összpontosul az autópályák építtetése, az azokhoz szükséges pénzügyi források megszervezése, valamint a későbbi üzemeltetés feladatai. Az akkori bejelentés szerint 2006 végéig 431 kilométer gyorsforgalmi és további 400 kilométer autópálya-szakasz fog elkészülni mintegy 600 milliárd forintból.
Az akkori bejelentés egyben azt is jelentette, hogy a tavaly ősszel még egyértelmű befutónak számító PPP-finanszírozás tervét, vagyis, hogy a magánbefektetők által megépített és üzemeltetett sztrádákért az állam évtizedeken keresztül rendelkezésre állási díjat fizetne, elvetette a kormány.
Piaci alapon, piaci alapon...
A kedden megjelentetett kormányhatározat tehát már arról szól, hogy az építést és az üzemeltetést az ÁAK végzi el, és gyakran szerepel abban az is, hogy az ÁAK ezt piaci alapon teszi. A lap írása szerint ez a mondat az alapja annak, hogy ne kelljen majd feltüntetni a költségvetésben az állami vállalat építésre fordított milliárdjait.
A beruházásokat jelenleg a büdzsé rendeli meg és finanszírozza, a Nemzeti Autópálya Rt. pedig a lebonyolító. Ahhoz azonban, hogy az ÁAK legyen az építkezések vezetője, ki kell vásárolnia az államot a most épülő sztrádaszakaszokból, majd vállalnia kell a lebonyolítást, vagyis át kell vennie a folyamatban lévő építkezéseket. Az állami tulajdonban lévő cég mindezt kölcsönből fedezné, amelyet a pénzpiacokról vesz fel. A feladatok ellátására pedig az idén mintegy 300 milliárd forintra lesz szüksége.
Újabb hitel
Ahhoz azonban, hogy az idei építések finanszírozása ne a költségvetést terhelje, újabb trükk kell - írja lap. A cikk szerzője szerint a most megjelent kormányhatározat többek között erről is szól.
E szerint a mostani lebonyolító, a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. venné át a megrendelői és finanszírozói szerepet - sürgős gyorsasággal: egy államilag garantált 125 milliárdos hitelből kivásárolná a költségvetést - erre kapott felhatalmazást az Országgyűléstől a kormány nemrégiben.
Ám az idei építkezések finanszírozása ezzel még nem lenne megoldott. Ahhoz, hogy az NA Rt. fizetni tudja a számlákat, még 158 milliárdra van szüksége - ezt a Magyar Fejlesztési Bank kölcsöne fedezné, természetesen államilag garantálva.
[LHP.HU]
2005.02.23. 11:43