HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Érdekességek > Az első hidrogénhajtású szériaautó

t: 6377

Az első hidrogénhajtású szériaautó










A 7-es limuzint egy 260 LE teljesítményű, 12 hengeres motor hajtja, álló helyzetből 9,5 másodperc alatt gyorsítja 100 kilométer/órás sebességre. Az autó végsebessége elektronikusan 230 km/órára korlátozott. Mivel a megfelelő hidrogén ellátottság egyelőre nem biztosított, ezért a BMW Hydrogen 7 gyorsan és könnyedén képes átváltani a hagyományos Super Plus benzin égetésére is.

Új korszak kezdődik az alternatív hajtási megoldások fejlesztésében a BMW Hydrogen 7 bemutatásával. A BMW Hydrogen 7 ugyanis nem pusztán egy kísérlet eredménye, hanem teljesítette a minden új BMW típus számára kötelező, a sorozatgyártásra felkészítő folyamatot (Produktentstehungsprozess - PEP). Így az új technológia összes fontos alkotóelemét a szériaautók számára előírt kritériumoknak megfelelően az autóba integrálták. Ezzel a BMW Hydrogen 7 immár akár a német, akár az Európai Unió területén engedélyeztethető.

Kettős üzem

Egy új hajtáskoncepció mindennapi használatra való alkalmasságának megítélésekor a hatótávolság az egyik legfontosabb kritérium. Azonban a fogyasztási adatok és az üzemanyagtároló-kapacitás mellett egyből az utántöltő infrastruktúra meglétét is figyelembe kell venni. Egyelőre a hidrogén-ellátottság mértéke még közel sem megfelelő. Ezért azok a járművek, amelyek kizárólag hidrogénnel üzemelnek, a mindennapi közlekedésben csak korlátozott mértékben és nem az ügyfelek elvárásainak megfelelő rugalmassággal használhatóak. Éppen ezért a világ első, mindennapi használatra szánt hidrogénhajtású járműve esetében a BMW a kettős üzemet választotta. A BMW Hydrogen 7 belsőégésű motorja tetszés szerint üzemeltethető mind hidrogénnel, mind benzinnel. Hidrogénnel több mint 200 kilométer az autó hatótávolsága és további 500 tehető meg benzinnel.

V12-es motor

A hatliteres lökettérfogatú erőforrás 260 LE teljesítményt ad le, legnagyobb forgatónyomatéka 390 newtonméter 4300-as percenkénti főtengelyfordulat mellett. Álló helyzetből 9,5 másodperc alatt gyorsul 100 kilométer/órás sebességre, majd tovább egészen az elektronikusan határolt, óránkénti 230 kilométeres sebességig. Ezeket az értékeket mind benzin-, mind a hidrogénüzem során képes teljesíteni az autó.

A BMW Hydrogen 7 motorjának alapjául a BMW 760i jól bevált tizenkét hengeres erőforrása szolgált, így a hagyományos gyártásfolyamatba is könnyedén beilleszthető. A legmodernebb megoldások jellemzik, többek között például a teljesen változtatható VALVETRONIC szelepvezérlés és a VANOS kettős vezérműtengely állítás. A motorfejlesztők mérnöki tudását ezen kívül a kettős üzemhez szükséges módosítások dicsérik.

Benzines módban az üzemanyagot közvetlenül a hengerekbe fecskendezik, a szívórendszerbe azonban beépítettek egy hidrogénvezetéket is. Kulcsfontosságúak a keverékképzésben a szívószelepek, amelyek a másodperc törtrésze alatt képesek a megfelelő mennyiségű hidrogéngázt a beszívott levegőhöz hozzáadni.

A hagyományos üzemanyagokhoz képest a hidrogén égésfolyamata akár tízszer is gyorsabb lehet, ez eredményezi a nagyobb hatásfokot. E lehetőség teljes kihasználásához azonban igen rugalmas motorvezérlésre van szükség. Erre az ideális megoldás a VALVETRONIC és a kettős VANOS-vezérlés. Így a gázcsere, a befecskendezés ütemezése egészen pontosan a hidrogén-levegő keverék sajátosságaihoz igazítható.

Két üzemanyagtank

A kettős üzem nemcsak a motorvezérlés és a befecskendezés terén támaszt speciális követelményeket, de két különböző üzemanyagtank beépítését is szükségessé teszi. A hatótáv maximálása érdekében a BMW Hydrogen 7 a szokásos, 74 literes benzintankon kívül egy további üzemanyagtartállyal is rendelkezik, amely nyolc kilogramm folyékony hidrogént képes tárolni. A hidrogéntank speciális szigetelése lehetővé teszi a folyékony hidrogén hosszabb ideig való tárolását 3-5 baros nyomás és egyenletes, -250 Celsius fokos hőmérséklet mellett. A hőmérséklet-emelkedés, amely a hidrogén párolgásához vezet, minimális. A hőmérséklet-növekedéssel összefüggő párolgásból származó veszteséget ellenőrzötten vezérli a rendszer.

Menet közben a hidrogén folyékonyból gáz halmazállapotúvá alakulása meghatározó és állandó folyamat, ugyanis a hidrogént a tankból gáz formájában juttatják a szívócsőhöz. Ennek érdekében a hidrogént a tartályban tudatosan párologtatják, így egy meghatározott nyomású "párna" jön létre a gázból. A tankból származó, gáz halmazállapotú hidrogén felmelegítése a keverékképzés szempontjából létfontosságú. Ehhez a motor hűtőköréből nyerik a meleget. Két egymással összekapcsolt hőcserélőt alkalmaznak.

Világszerte használható tankolási eljárás

Miután a töltőfejet hozzákapcsolja az autóhoz a sofőr, minden további beavatkozás nélkül, automatikusan zajlik le a töltési folyamat. Így a vezetőnek mindössze egy gombnyomással az utastérből ki kell nyitnia a tanksapkát. Majd egy egyszerű mozdulattal rögzíti a töltőfejet az autó üzemanyagbetöltő-csatlakozójához. Az ezt követő feltöltés teljesen automatikusan zajlik le, és mintegy nyolc percet vesz igénybe.

A világon bárhol használható hidrogénkutak számára kifejlesztettek egy egységes töltőfejet. Ez egy közös fejlesztés eredménye, amelyben autógyártók, üzemanyag-beszállítók és a hidrogén előállításában, elosztásában és felhasználásában legnagyobb tapasztalattal bíró Linde cég vettek részt. Benzint ugyanúgy lehet tankolni a BMW Hydrogen 7-be, mint bármely hagyományos autóba.

A tizenkét hengeres motor Super Plus üzemanyaggal üzemel.

A két üzemmód közötti manuális váltás a multifunkciós kormányon elhelyezett gombbal kezdeményezhető. Mivel a motor teljesítménye és a fordulatszám is megegyezik mindkét üzemmód esetében, ezért a váltás észrevétlen és észrevehetetlen az autó viselkedése szempontjából. Hidrogénnel üzemelés közben a kijelzőn a molekuláris hidrogén kémiai jelölése látható: H2. Így mindig egyértelmű a hidrogénmód használata. Amennyiben a két fajta üzemanyag közül bármelyik kifogyna, automatikusan átvált a rendszer a másik energiahordozó alkalmazására.

A szükséges módosítások

A hátsó szekcióban elhelyezett kiegészítő berendezések miatt a hátsó felfüggesztést és csillapítást újrahangolták. Így a hátsó tengely nagyobb terhelése ellenére is komfortos és stabil az autó. Ráadásul a BMW Hydrogen 7 szériafelszerelései közé tartozik a kifejezetten ehhez az autóhoz beállított BMW Adaptive Drive elektronikus stabilizáló rendszer és az állítható karakterisztikájú lengéscsillapítás is.

A karosszériát szintén a célnak megfelelően módosították a hajtáslánc új elemeinek köszönhető tömeggyarapodás ellensúlyozása érdekében, valamint a passzív biztonság követelményeinek kielégítéséért. A szénszál erősítésű műanyag alkalmazásával például nagyfokú szilárdság érhető el minimális tömeg mellett. A BMW mérnökei kifejezetten a Hydrogen 7 számára kifejlesztettek egy új, szénszálas műanyag-acél felépítést. A bal és jobb oldali oldalvázakat körkörösen ezzel az anyaggal erősítették meg, így még merevebb a karosszéria. Feltűnő karosszériaelem a motorháztető, amelynek meghatározó részlete a középső kidomborítás, az úgynevezett powerdome. A módosított kialakítást a hagyományos tizenkét hengereseknél magasabb motorfelépítés indokolja, valamint ez utal a fedél alatt megbúvó, közel sem szokványos erőforrásra.

A kalaptartó alatt és a hátsó ülés mögött elhelyezett hidrogéntartály miatt módosítani kellett az autó hátsó traktusán is. Emiatt a csomagtartó befogadóképessége 225 literre csökkent. Hasonló lépés, ám az autó karakterével összhangban áll, hogy a könyöklőt rögzítetten építik be a hátsó ülésre. A BMW Hydrogen 7 így négyszemélyes. A hátsó ülés körülbelül 25 mm-rel hátrébb helyezkedik el, mint a normál tengelytávolságú 7-es esetében. Ehhez a komforthoz a különösen gazdag alapfelszereltség is hozzájárul.

Azt a képzetet, miszerint egy alternatív energiaforrásra váltás jelentős lemondásokkal jár a menetdinamika vagy a komfort terén a BMW Hydrogen 7 megcáfolta. Sem megjelenésében, sem viselkedésében nem hasonlít a BMW Hydrogen 7 a korábban az innovatív hajtásmódokkal összefüggésben bemutatott járművekhez.

(autostilus.hu)

2006.10.02

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

A CIKK KÉPGALÉRIÁJA

Legfrissebb magazinok