HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > NŐI > Érdekességek > Elromlott a vasalód? Mindent a garanciáról!

t: 5658

Elromlott a vasalód? Mindent a garanciáról!

Vásárlás után, hazatérve vetted észre, hogy rég áhított cipőd a varrás mentén szakadt? Ne csüggedj, van megoldás, csak járj utána! Morvai Gábor, a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat szóvivője és koordinátora segítségével megtudhatod, milyen jogaid vannak.

1. Meddig tart a garancia a ruhaneműkre, cipőkre?

Ezen termékek vásárlása esetén két évig élhetünk panasszal a termék hibája miatt. Az első hat hónapos időszakban vita esetén nem a fogyasztót terheli a bizonyítási kötelezettség. Ám e jog csak azokra a hibákra vonatkozik, amelyek már a vásárlás pillanatában is megvoltak, csak a fogyasztó azt kellő gondosság ellenére nem ismerte, vagy ismerhette – például anyaghiba. Ha a fogyasztó rendeltetés ellenes használata okozta a hibát, a forgalmazó mentesülhet.

2. Vettem egy vasalót, de elromlott. Még érvényes a garancia. Visszakapom az árát?

Ha a garancia ideje alatt meghibásodik a termék, a fogyasztó első körben kijavítást vagy kicserélést kérhet – ugyanolyan új termékre. Arra kell törekedni, hogy a javítást 15 napon belül elvégezzék. Amennyiben a fogyasztó kicserélést kér, csak akkor utasíthatják el, ha a hiba javítható, és a csere aránytalan többletköltséget jelentene. Ha sem javítani, sem cserélni nem tudják, a fogyasztó árleszállítást kérhet, vagy visszakövetelheti a teljes vételárat.

3. Hibás cipőt vettem, visszavittem, és azt mondták, vásároljam le az árát.

A hibát – ami már a vásárláskor is megvolt, csak a fogyasztó azt kellő gondosság ellenére nem ismerte, vagy ismerhette – első körben javítással, vagy ugyanolyan új és hibátlan termékre való kicseréléssel kell orvosolni. Ha ezek nem lehetségesek, árleszállításnak vagy a teljes vételár visszafizetésének lehet helye. A jogszabály tiltja, hogy ettől a sorrendtől a fogyasztó hátrányára eltérjenek, de ha a fogyasztó és a forgalmazó közös akarattal dönt így, akkor le lehet vásárolni.

4. Igaz-e, hogy 3 napon belül bármilyen termék esetén kérhetem, hogy cseréljék ki, vagy adják vissza az árát?

Nem igaz. Bármelyik forgalmazó megteheti, hogy a törvényben rögzítettnél kedvezőbb szabályokat alkalmaz a vásárlóival szemben, de ha erről nincs külön tájékoztatás az üzletben (vagy reklámban, esetleg a termékhez kapott dokumentumokban), a törvények nem tartalmaznak ilyen előírást. Kizárólag bizonyos műszaki termékek esetén – ha a termék hibás – van olyan szabály, hogy 3 munkanapon belül akkor is hibátlan, ugyanolyan új készülékre kell cserélni, ha egyébként költséghatékonyan javítható lenne. Ugyanakkor távollevők közötti – például webáruházas – szerződések esetén van egy hasonló szabály – az átvételtől számított – 8 munkanapon belül indoklás nélkül vissza lehet kérni a vételárat.

5. Több üzletben is láttam, hogy a pénztártól való távozás után reklamációt nem fogadnak el. Ez jogos?

A fogyasztót megillető jogok nem szűnnek meg a pénztártól való távozással! Ez a kiírás elsősorban a termék kifizetésére, a visszajáró átszámolására vonatkozik. A jótállással, szavatossággal kapcsolatos panaszokat, vagy akár az élelmiszerek minőség megőrzési idejére vonatkozó kifogását a fogyasztó később is megteheti. Fontos, hogy ez minél hamarabb megtörténjen. Az üzletben kötelesek jegyzőkönyvezni ezeket a panaszokat. Ha nem hajlandóak írásba foglalni a problémát, bejegyzést tehet a fogyasztóvédelmi felügyelőségek által ellenőrzött vásárlók könyvébe, de akár békéltető testülethez, vagy bírósághoz is fordulhat.

Blikk-összeállítás

2013.04.12

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok