HIRDETÉS
HIRDETÉS

MAGAZINOK > AUTÓ-MOTOR > Autós hírek > 35 év történelme: a BMW 3-as sorozata

t: 3216

35 év történelme: a BMW 3-as sorozata

Évtizedeken át megőrizte főbb jellemzőit, most pedig itt a hatodik generáció: a BMW 3-as sorozata újra nagyot üt

Bemutatása óta világszerte több mint 12 millió példányt adtak el a BMW 3-as sorozatának különböző változataiból. Az autó az évek folyamán nem csupán menetdinamikai képességeivel és mozgékonyságával hívta fel magára a figyelmet: a 3-as BMW orr-része is összetéveszthetetlenné vált. Az elmúlt három és fél évtized folyamán a tervezők mindig sikeresen ötvözték a dinamizmust, innovációt és esztétikumot egyetlen autóban és megőrizték a 3-as BMW értékeit.
Habár több mint 35 év választja el az 1975-ös első generációt és a jelenlegi 3-as sorozatot, ezek az autók egyértelműen képviselik a BMW márkaidentitását és a jelentős korkülönbség ellenére is azonnal felismerhető, hogy a különböző korszakok modelljei egy családhoz tartoznak.

1975 július
Az első 3-as BMW bemutatása igazi sikersztori kezdete a bajor gyár történetében. Noha a kétajtós lépcsőshátú erősen hasonlít az 1972-ben bemutatott BMW 5-ös sorozathoz, az autó egy teljesen új, kompakt méretű és sportos karakterű jármű lett. Az orr-rész uralkodó formaterve, a BMW vesét formáló
hűtőrácsa a márka karakterének szimbólumává is vált.

1975–1983



Az első BMW 3-as sorozatot nagy ablakok, jellegzetes ékalak és természetesen a bajor gyár márkaarculata jellemzi. Az orr-részt a vese-hűtőrács uralja. „Időtlen és nélkülözi a
felszínes színpadiasságot; a 3-as BMW formaterve a következő évtized divatdiktátora" – áll a bajorok akkori közleményében.
Tökéletesen illettek karakteréhez a korszerű, kifejezetten sportos hangolású McPherson első, illetve rugóstaggal kialakított, ferdekaros független hátsó felfüggesztései. Az első 3-as motorházfedele alatt 1.573, 1.766 és 1.990 köbcentiméteres négyhengeres erőforrások dolgoztak, a méretre utalva az egyes változatoknak 316, 318, 320 és 320i típusjelzéseket adtak. A befecskendezős aggregát kivételével mindegyik konstrukciót normálbenzinre tervezték. Abszolút újdonságnak számított a beltér formavilága, az
egyértelműen a vezetőre összpontosító, őt körülölelő cockpit
Az „auto, motor und sport" magazin olvasói már a következő évben úgy vélték, hogy a két liter alatti kategóriában a BMW 320 a világ legjobb limuzinja. 1977-ben a 3-as BMW szegmensében elsőként kapott hathengeres erőforrást, amit a BMW 320 és 323i esetében négy tárcsafék egészített ki. Különösen a BMW 323i vívta ki magának gyorsan a dinamikus atléta jelzőt, amely 105 kW/143 LE teljesítményű motorja révén könnyedén gyorsított akár 190 kilométer/órás tempóig is.

1982–1993



1982-ben a BMW 3-as sorozatának új generációja méltó utódként mutatkozik be. A finomított formaterv és az optimalizált légellenállás miatt az új modell kiállása szignifikánsan erősebbé válik. Az egyenletesen csatlakozó karosszéria-felületek a kiváló légáramlást is biztosítják a jármű körül.
E generációban ünnepelhette premierjét a családi négyajtós (1983), a BMW 3-as Cabrio és a sportos BMW M3 (mindkettő1985). Napjainkban az első BMW 3-as Cabrio youngtimerként áll nagy becsben a márka rajongói körében. A vonzó formavilágú Touring révén a BMW 1987-ben látványosan igazolta, hogy az élvezetes vezetés és a magas fokú használati érték, illetve a tágas térkínálat és a funkcionalitás a sportos középkategóriában sem egymást kizáró tényezők. Ekkor jelent meg az első dízelmotor illetve az összkerékhajtás is a BMW 3-as sorozatában. Mi sem bizonyítja jobban a stratégia sikerét, mint e generáció összesen 2,3 millió eladott példánya, amely így mintegy egymillióval múlta felül elődjét.
Az „éta” hathengeres bemutatkozásával a BMW 1984-ben új takarékossági koncepciót hirdetett meg. A 325e különösen erős és takarékos, valamint tisztaüzemű technikaként jelent meg, mégpedig az első kizárólag katalizátorral kapható 3-as BMW-ként. A döntéshozók bátorságáról tanúskodik a 324d, amely a 3-as BMW alapjain az első dízelmotoros sportlimuzinként érkezett a piacra. Ekkor mutatkozott be a bivalyerős 325i, amely 325iX jelzéssel állandó összkerékhajtással is megjelent a palettán. A viszko-tengelykapcsolós központi differenciálmű a blokkolásgátló (ABS) alkalmazását is lehetővé tette, amely így mindkét modellben a szériafelszereltséghez tartozott. 1989-ben jelent meg a 318is, s ezzel az első nagysorozatú, 16-szelepes hengerfejjel szerelt négyhengeres BMW.

1990–1997



1990-ben elérkezett az idő, hogy a mértékletesség elvét követve megtervezett 3-as BMW-t egy elegáns utódmodellel váltsák fel. A minden irányban megnövekedett, teljesen újragondolt sportlimuzin egyszerre volt meglepő és vonzó a közönség számára. Az új modell minden téren megújult, de a modellcsalád stílusjegyei még mindig felismerhetők maradtak. A tipikus stíluselemei, a vese-hűtőrács és a dupla fényszórók révén az autó továbbra is egy igazi BMW, még akkor is, ha a domináns dizájnelemek és a márka szimbólumai már laposabbak és szélesebbek.
Az új hathengeres erőforrás két vezérműtengellyel és hengerenként négy szeleppel rendelkezett, s elsőként a Coupé orrában dolgoztak a VANOS változó szelepvezérléssel készült konstrukciók. Ez az új technika egyszerre kínált kedvezőbb forgatónyomatéki karakterisztikát, illetve tüzelőanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékeket, miközben a sűrítési arány jelentős növelését is lehetővé tette a mérnökök számára. A család két új tagjaként a turbófeltöltővel és töltőlevegő-hűtővel működő, hathengeres dízellel szerelt 325tds, valamint az első négyhengeres turbódízelként bemutatkozó 318tds jelent meg. Az 1994/95-ös modellév-váltáskor a BMW könnyű alumínium forgattyúházzal látta el hathengeres aggregátjait.

1998-2005



Az új hármasnak megjelenése után azonnal megszületett beceneve is: a rajongók Derricknek keresztelték el, hiszen fényszórói alul kaptak két "táskát". Amellett, hogy a formaterv finomodott, a kocsi élei kerekebbek lettek, sportos kinézetéből semmit nem veszített. Különösen lendületesre sikerült profilból az autó eleje, a nagyon rövid túlnyúlás egyszerre sugallja a sportosságot és a stabilitást.
A 320d modellben mutatkozott be a márka első közvetlen befecskendezésű dízel erőforrása, míg a 318i blokkjában forgott elsőként két kiegyenlítő tengely. A hathengeres benzines konstrukciók műszakilag legjelentősebb fejlesztésének a Kettős-VANOS szelepvezérlés bemutatkozása számított. A szívó- illetve a kipufogóoldali vezérműtengely egyaránt fokozatmentes és teljesen automatikus állítása tovább mérsékelt károsanyag-kibocsátás mellett biztosított még kedvezőbb forgatónyomatéki karakterisztikát. A nagy erejű 330d dízelben első alkalommal vette át common-rail befecskendezés a hengerek tüzelőanyag-ellátásának feladatát. 2001-ben mutatta be a BMW a fojtószelep nélküli terhelésszabályzás VALVETRONIC rendszerét, amely a szívószelepek emelésének változtatásával magasabb teljesítményszint mellett tette lehetővé a tüzelőanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás további mérséklését. A VALVETRONIC nem sokkal később immár a széles körű sorozatgyártásban is megjelent.
Mindezeken túl a BMW új összkerékhajtási rendszert is bemutatott Limousine és Touring modelljei számára. A BMW xDrive hagyományos differenciálzárak helyett már automatikus kerekenkénti fékezési beavatkozásokkal látta el e feladatot. Szintén újdonság volt az első és a hátsó tengely közötti teljes mértékben rugalmas nyomatékelosztás. A negyedik generáció különlegességeinek számított mindemellett a BMW 3-as Coupé és Cabrio is, amelyek dízelmotoros változatban is megjelentek a kínálatban, autentikus módon ötvözve az élvezetes vezetés, az egyéni stílus és az átgondolt technika kvalitásait.

2005–2011



Az ötödik generáció 2005-ös bemutatásával a BMW egy karakteres, az elődjénél erőteljesebb és határozottságot sugárzó 3-as sorozatot bocsát a piacra. Az új stílusirányzat már egy évvel a piaci bevezetés után a legmagasabb fokú elismerésben részesült, ennek eredményeként a 3-as BMW elnyerte a „World Car of the Year" díjat New Yorkban. A dupla vese-rács és a felül ívelt fényszórók egy modern BMW tipikus orr-részét alkotják.
Ekkor már minden benzinmotor a Nagypontosságú Közvetlen Benzinbefecskendezés (High Precision Injection) rendszerével készült, amely a BMW 330i és 325i hathengeres, illetve a 320i és a 318i négyhengeres erőforrásaiban a különösen tüzelőanyag-takarékos szegénykeverékes üzemben működött. A BMW 335i motorjában e korszerű befecskendező-rendszer a TwinPower Turbo technikával, azaz két turbófeltöltővel, illetve a Kettős-VANOS változó szelepvezérléssel dolgozott együtt. A tömegcsökkentés
jegyében a BMW alumínium, vagy még könnyebb magnézium-alumínium forgattyúházat alkalmazott.
A középkategória messze leggazdaságosabb modelljeként mutatkozott be a BMW 320d EfficientDynamics Edition, amelynek a harmadik generációs common-rail közvetlen befecskendezéssel működő, 120 kW/163 LE teljesítményű erőforrása az EU-tesztciklus során átlagosan mindössze 4,1 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométerenként.

2011



A BMW 3-as sorozatának hatodik generációja a lépcsőshátú változat alapvető jellegzetességeit – az agilitást, sportosságot és a dinamizmust – testesíti meg, teljesen új formában. Az újraértelmezett klasszikus formai elemek új életre kelnek és felidézik az 1960-as évek modelljeinek emlékét. A nagyméretű, szinte teljesen integrált hűtőrács a beillesztett fényszórókkal és a vesék már az első 3-as sorozat arcát is megkülönböztették 1975-ben. A 2011-es év sportlimuzinján a LED-es fényszórók egészen a vese-rács keretéig érnek és modern formában utalnak a történelmi elődökre. Sőt, az orr-rész aerodinamikájának javulásával kedvezőbbé válik az első kerékjárat légáramlása, így csökken az autó fogyasztása és a légellenállási együttható is csupán 0.26, ami kategóriájában kiemelkedően kedvező eredmény.

Blikk.hu

2012.01.29

| Többi

vissza a rovathoz | vissza címoldalra

Legfrissebb magazinok